Tilbakeblikk… Nintendo 64

Nintendo 64 er vel egentlig en konsoll jeg greit hoppet bukk over den gangen den kom ut. Grunnen var nok ganske enkel, det var på den tida jeg gikk på folkehøgskole og hadde siviltjeneste og dermed mer enn nok av andre ting å gjøre. Jeg har heldigvis tatt igjen noe av dette senere og gikk til innkjøp av en Nintendo 64 for fem-seks år siden.

Første gang jeg hørte om Nintendo 64, var nok i en liten notis i et Nintendo Magasin midt på første halvdel av 90-tallet og nok enda en del år før konsollen kom ut. Den gang gikk konsollen under navnet Ultra 64.

Nintendo 64

Nintendo 64 kom ut i Japan 23. juni 1996 og fyller dermed 30 år i år, 2021. Det skjedde etter noen utsettelser, siden Nintendo 64 visst nok for det meste var ferdig utviklet i midten av 1995. Da hadde den allerede vært under konstruksjon i et par år.

Ikke helt uventet som det gjerne var med spill- og konsoll-utgivelser på 80- og 90-tallet spesielt, måtte vi her i Norge og Europa vente til 1. mars 1997. Amerikanerne på sin side fikk N64 i septemer 1996, bare noen måneder etter Japan.

Spesifikasjoner

Med Nintendo 64 gjorde Nintendo et lite kvantesprang i forhold til de tidligere konsollene sine. Mens 8-biteren NES og 16-biteren SNES var flotte konsoller i sin tid og bygde videre på sin forgjenger og teknologien som var tilgjengelig, vare dette “bare” 2D-konsoller. Nintendo 64 blei derfor Nintendo sin første konsoll med 3D maskinvare, noe som var i tiden og som også vises i andre konsoller som kom ut i samme tidsrom. Jeg tenker da på Saturn fra Sega og ikke minst PlayStation fra Sony.

Nintendo 64 består av en 64-bits prosessor fra NEC som kjører på 93.75 MHz. Konsollen har 4.5MB minne. 4MB brukes av CPU, mens de resterende 0.5MB brukes av grafikkbrikken.

Nintendo samarbeidet med Silicon Graphic som utviklet grafikkbrikken som sitter i konsollen. N64 kan ha en oppløsning på 320×240 til 720×576. De fleste spillene bruker riktig nok den laveste oppløsningen. Enkelte spill har muliget for høyere oppløsning og bedre teksturer om konsollen har innstallert en ekstra minnebrikke på 4MB. Jeg fant nylig ut at en liten håndfull N64-spill støtter widescreen.

Video-ut kontakten er den samme som var på SNES og som også Game Cube benyttet seg av, da den konsollen kom fem år etter.

På lydsiden, så består den av 16-bits stereo i enten 44.1 eller 48 kHz.

Tilbehør til Nintendo 64

Nintendo 64 - KontrollerEtter selve konsollen, er vel kontrolleren ganske esensiell. Her introduserte Nintendo for første gang den analoge styrespaken som med tiden har blitt standard på kontrollere. Med en analog kontroller, får man en mye mer presis kontroll over objektet du styrer på skjermen. Kontrolleren har også den tradisjonelle D-padden og knappene A og B. Nintendo videreførte skulderknappene L- og R-knappene. På undersiden av kontrolleren er det en Z-knapp. I tillegg er det C-knappene som egentlig består av fire knapper. Disse var i utgangspunktet tenkt til å brukes for kamerastyring, men fikk i mange spill en hel rekke andre egenskaper.

Jeg har egentlig aldri helt likt designet på N64-kontrolleren. For meg føles den rar og holde, og jeg har ikke ordentlig kontroll på alle knappene uten å måtte flytte hendene.

Nintendo 64 - Controller PakN64-kontroller har fakisk en liten ekspansjonsport på undersiden. Den blei brukt til en rekke tilbehør. Et av dem var Controller Pak. Med denne kunne du lagre spill i selve kontrolleren, i steden for på spillkassetten. For mange av tredjeparts utviklere var dette nærmest et krav (de slapp dermed å bruke penger på minnelagring i selve spillet).

Rumble Pak ga deg en haptisk tilbakemelding i spill. Med andre en vibrering i kontrolleren som samsvarer med handlingen i spillet, som for eksempel humping i bilspill.

Transfere Pak blei i hovedsak brukt sammen med Pokémon Stadium-spillene. Med denne ekspansjonen kunne du overføre Pokemon fra Game Boy og Game Boy Color spillene, samt spille Pokémon Red, Blue og Yellow i den innebygde Game Boy emulatoren

Som nevnt tidligere kunne Nintendo 64 utvides med 4MB minne. Og det er akkurat det Expansion Pak gjør. En rekke spill kan nyttegjøre seg av det ekstra minnet. I de fleste tilfeller betydde dette ofte høyre oppløsning og/eller mer detaljert grafikk. Et lite knippe spill; Dinosaur Planet, Donkey Kong 64, The Legend of Zelda: Majora’s Mask og Perfect Dark krever at Expansion Pak er innstallert for å kunne kjøre.

64DD var en type diskettstasjon som blei koblet til undersiden av Nintendo 64. Diskene kunne ta 64MB, men denne enheten blei aldri populær. Det skyldes blant annet at en lang utsettelse. Det var antatt at 64DD skulle komme mot slutten av 1996, men kom ikke før i 1999. Mer enn 60 spill var annonsert for 64DD, men kun 9 spill kom ut, pluss en utility disk. 64DD inkluderte 4MB Expansion Pak.

Spillene

En konsoll kan være hvor god som helst på papiret, men det hjelper lite om det ikke er god og kreativ programvare som støtter opp under maksinvaren. Det blei solgt ca. 33 millioner konsoller og det kom en rekke spill som gjorde det ganske godt og som huskes av mange.

Et spill som tok multiplayer til en ny dimensjon, var GoldenEye 007. Et veldig populært spill. Super Mario 64 som var et av lanseringspillene og fikk gode omtaler og solgte veldig godt, nesten 12 millioner eksemplarer. N64 fikk også et nytt Mario Kart spill, Mario Kart 64. To spill som mange setter høyt er The Legend of Zelda: Ocarina of Time og The Legend of Zelda: Majora’s Mask. Spillene Banjo-Kazooie og Banjo-Tooie fra Rare var også spill som blei tatt godt i mot. Et spill som imponerte meg, var Wave Race med sin flotte vannfysikk.

Totalt 393 spill kom ut på Nintendo 64.

Og til slutt…

Nintendo 64 - Virtual Console Wii
N64 spill på Virtual Console på Wii.

Jeg kjøpte meg en Nintendo 64 rundt 2015. Men har spilt en del N64 spill før det. N64 dukket opp på Virtual Console på Nintendo Wii i 2006 og var også en del av Virtual Console på Wii U.

Nintendo 64 kom på en tid som egentlig ikke passet for meg. Jeg hoppet rett og slett bukk over en generasjon på slutten av 90-tallet. Men det er klart at Nintendo 64 har satt spor i mange. Med sine fire porter for håndkontrollere var maskinen bygd for at folk skulle spille sammen. Og jeg har et inntrykk av at det var akkurat det folk gjorde.

Så gratulere så mye med 25 års dagen til Nintendo 64!

Legg igjen kommentar

%d bloggers like this: