anmeldelse-testNintendoNintendo Switch

Anmeldelse: Alwa’s Awakening (Nintendo Switch, 2018)

Alwa’s Awakening er et aldri så lite og nytt svensk spilleventyr fr Elden Pixels. Spillet blei lansert på Steam i fjor og nå er tiden kommet for Nintendo Switch. Jeg har tidligere prøvd spillet litt på Steam.

Ideen om spillet kom i 2014, og jeg så en demonstrasjon av det på Retrospelsmässan i Göteborg i 2015. Allerede den gang syntes jeg det spillet virket spennede.

Historien i spillet er ganske enkel. Hvorfor gjøre det vanskelig? En pest herjer i Alwa og det blir da deg i figuren Zoe som må reise gjennom Alwa og vekke de som bor der fra marerittet sitt. Veldig kort fortalt.

Til å begynne med har du bare en enkel stav, men du får raskt muligheten til å lage grønne blokker som gjør at du for eksempel kan komme høyere eller nå platformer lenger vekk. De er også ganske effektive til å stoppe skudd fra dine motstandere.

Grafikk og musikk

Alwa’s Awakening er inspirert av NES-spill. Og dette har de gjort på en svært flott måte. Spillet er naturlig nok i HD, men grafikken er 8-bits aktig. Ser man nøye etter, består faktisk de forskjellige objekten og figurene av svært få farger, men de er likevel veldig detaljerte. Det samme gjelder bygninger hvor for eksempel murstein gjerne bare består av tre farger. Både bakgrunn og andre forgrunns objekter er også svært detaljerte til tross for begrenset fargebruk. Jeg er veldig imponert. Det ser rett og slett lekkert ut.

Selvfølgelig er også musikken og lydeffektene i 8-bits utgave. Musikken er nydelig å høre på. Flott og stemningsfull. Jeg kjøpte faktisk soundtracket til spillet på Retrospelsmässan i 2017.

Kontroll

Det er ikke vanskelig å kontrollere Zoe. Du har en knapp for å hoppe med og en knapp for å slå staven med. Så enkelt og så vanskelig. Så kan du jo holde inne opp+slå-knappen for å bruke den valge egenskapen for staven din til for eksempel å lage grønne blokker.

Hva jeg synes

Jeg synes faktisk at Alwa’s Awakening er et litt vanskelig spill. Ikke frustrerende vanskelig, men litt i gata som 8-bits spillene var i sin tid. Jeg har dødd en god del ganger. Men man lærer fort hvordan et rom skal tas, så det går stort sett greit etter et forsøk eller to (eller tre).

Du må backtracke litt i spillet, men det er faktisk bare litt kult. Når du kommer et sted første gang, kan det godt hende du ser et sted du ikke kommer opp eller bort til fordi du ikke har riktig egenskap eller aktivert en knapp.

Heldigvis er det et kart som viser hvor du har vært og det markers også viktige steder som for eksempel checkpoint-rommene hvor du tenner en flamme og spillet lagres. Nytt i Nintendo Switch versjonen er Assist Mode hvor du kan slå av og på hvor forskjellige gjenstander i spillet er plassert. Det kan gjøre det enklere om du skulle stå litt fast i spillet.

Alwa’s Awakening er et underholdende spill og jeg synes det passer perfekt på Nintendo Switch. Det er kanskje ikke alle som liker 8-bits stil, men de går glipp av et godt spill. Jeg synes det er nydelig, både grafisk og lydmessig. Fordi av oss som vokste opp med 8-bit, vil nok føle en god posjon av nostalgi.

Jeg føler av og til at enkelte av rommet blir som Sokoban og det minner litt om Wonder Boy. Alwa’s Awakening skal visst være inspirert av
Battle Kid, Zelda II og The Battle of Olympus (Eldens Pixel på Twitter).

Jeg har spilt spillet med svensk tekst. For meg er også det nostalgi, da jeg så mye svensk TV som barn på 80- og 90-tallet.

Om ikke Alwa’s Awakening er et NES-spill, så er det så nærme man kan komme på en moderne konsoll. Det er flott å ha det på Nintendo Switch hvor jeg føler at det virkelig hører hjemme. Et godt spill, god grafikk og musikk som bør appelere til retrofolket der ute.

Anmelder ekemplaret (nedlastkode) er gitt av Elden Pixels.

Legg igjen kommentar