bøkerTilbakeblikk

Hvem Hva Hvor 1994 – På tur i Cyberspace

På begynnelsen av 90-tallet var det litt hype rundt rundt cyberspace og virtual reality. I Hvem Hva Hvor fra 1994 har de nettopp en liten artikkel om akkurat dette.

Der skriver de at disse nyvinningene var de som gjorde seg sterkest bemerket i 1993. Den gang hadde de visst ikke noe veldig godt norsk navn for dette, men de prøvde seg med simulert virkelighet. Og der traff de vel ganske greit.

Denne nesten virkeligheten kan iaktaes med en hjelm som inneholde to dataskjermer, høyttaler og mikrofon.

Teknologien var ganske dyr og en cyberspace-maskin kunne koste 300 000 eller det hundredobbelte, alt etter som hvor avansert utstyret var. En cyberspace-maksin kunne blant annet brukes til opplæring, forskning, kirugi, arkitektur og landskapsplanlegging.

Og på spillfronten var det visst bare fantasien som ville sette grensene. Du hadde de tradisjonelle skyte- og bilspillene. Men en feriereise til Kenya, å være en vektløs astronaut eller ha Elvis som sexpartner nevnes som andre alternativer.

Det nevnes også at sensorer i hansker kan brukes til å flytte på virtuelle objekter og at det etter hvert kan komme drakter som gir impulser som samsvarer med det visuelle.

Dette kunne nok nesten oppfattes som en nærmest utopi og ville fantasier den gang, men vi ser mye av det i for eksempel PlayStation VR.

Hvem Hva Hvor 1994

Legg igjen kommentar