Anmeldelse: Super Mario 64 (Nintendo 64, 1996)
Jeg husker faktisk når jeg så Super Mario 64 første gang. Det var vel ikke så lenge etter lanseringen her i Norge, på en butikk på Down Town i Porsgrunn. Jeg prøvespilte litt og syntes nok at dette så vel egentlig ganske kult ut.
Det som klart skiller Super Mario 64 fra tidligere Mario-spill, er overgangen til en 3D verden. Dette gir store og nye muligheter, men også noen utfordringer (kamera). Super Mario 64 var en av lanseringstitlene på Nintendo 64 som kom 23. juni i 1996.
På et punkt kommer det skjelden noen store overraskelse i et nytt Mario-spill, nemlig plottet. Som i det fleste Mario-spill har Bowser nok en gang kidnappet Princesse Toadstool. Og Mario må for det første finne ut hvor hun er og deretter redde henne fra Bowser.
Når spillet starter får du faktisk en inivtasjon fra prinssen: “Dear Mario: Please come to the castle. I’ve baked a cake for you.” En hyggelig invitasjon. Men så fort du kommer i slottet, ser du jo at det ikke er like idyllisk.
En åpen verden
De tidligere Mario-spillene har vært veldig linære. Der du rett og slett må ta deg fra begynnelsen til slutten på hvert brett slik som i det første Super Mario Bros.-spillet. Et av mine favoritt spill, Super Mario Bros. 3, er også et relativt linært spill. Men føles mer åpent, siden du ikke nødvendigvis må spill alle brett eller ta dem helt i rekkefølge.
Super Mario 64 derimot er en relativt åpen verden og du kan stort sett gjøre hva du vil i brettene, selv om gjerne oppgavene må gjennomføres for aktuelt brett.
Når Mario starter sitt første eventyr i en 3D verden, blir han plasssert utenfor slottet til Princess Peach. Her er det ingen fiender og Mario kan fritt bevege seg rundt og ta en svømmetur om han vil det. Er det første gang du spiller spillet, kan det være greit å løpe litt rundt her for å bli kjent med hvordan kontrolleren fungerer.
Vel inne i slottet, blir du møtt av en rekke dører. Disse har en stjerne på og et tall. De alle fleste dørene er låst, men en er åpen. Her er det et bilde som du kan oppe inn i den første verdenen, Bob-omb Battlefield.
I Super Mario 64 er det 120 stjerner du kan samle sammen og det er disse som du åpner de forskjellige dørene med i slottet. Og det er som nevn bilder av den nye verden du hopper inn i. I hver verden har får du forskjellige oppdrag du må gjennomføre for å få tak i stjernene.
Verdene er varierte med brett som foregår blant annet i vann, snø og ørken. Så det er nok av utfordringer du må igjennom før du kan redde prinsessa.
Forskjellige utgivelser av Mario 64
Da Super Mario 64 kom ut i Japan, hadde ikke spillet støtte for Rumble Pak. Det blei fikset i Super Mario 64: Shindō Pak Taiō Version som baserer seg på den internasjonale versjonen vi fikk. Og det er denne som også er utgangpunktet for senere utgivelser av spillet. I tillegg til støtte for Rumble Pak, skal det visst også være fikset noen feil i spillet.
Da Nintendo DS kom i 2004, var Super Mario 64 DS en av lanseringstittlene. Den virkelig store forskjellen med originalen og remaken på DS, er at du faktisk starter med Yoshi når du spiller. Mario, Luigi og Wario er karakterer du får etter hvert. I tillegg er det en del morsomme og underholdene minispill i Super Mario 64 DS.
Super Mario 64 kom på Virtual Console på Nintendo Wii i 2006 og Wii U i 2015. Virtual Console versjonen er den samme som N64 utgaven. I tillegg er spillet med på Super Mario 3D All-Stars som kom på Nintendo Switch høsten 2020.
Og til slutt…
Super Mario 64 var på mange måter med på en liten revolusjon. Dette var vel kanskje et av de første platformspillene som gikk over til 3D. Og litt oppstartproblemer kan man nok se i form av at kameraet til tider ikke var helt til stede. Men det var gjerne et generelt problem i 3D-spill i denne perioden.
Jeg liker grafikken i spillet. Det ser ganske bra ut. Det er relativt store verdener og ganske mye å utforske. Og du burde ha nok å gjøre og mye å kose deg med, om du setter deg ned for å spille Super Mario 64.
Tittel: Super Mario 64 Format: Nintendo 64 Utgitt: Japan – 23. juni 1996, USA – 29. september 1996, Europa – 1. mars 1997 Utvikler: Nintendo EAD Utgiver: Nintendo Sjanger: Platform |
Aktuelle innlegg: