anmeldelse-testGame BoyGame Boy ColorNintendo

Anmeldelse: The Legend of Zelda – Link’s Awakening (Gameboy/Color, 1993/1998)

Det første Zelda-spillet jeg spilte var Wind Waker som kom til GameCube i 2003 her i Europa. Det koste jeg meg veldig med den sommeren. Det gjorde at jeg året etter på eBay kjøpte meg The Legend of Zelda: Link’s Awakening DX som jeg spilte med stor iver på Gameboy Advance.

Jeg hadde forberedt meg godt, funnet kart og guide på nettet som jeg hadde skrevet ut og som jeg kunne konsultere med om jeg skulle stå fast. Og det gjorde jeg nok noen ganger.

Mens de fleste Zelda-spillene foregår i Hyrule, skjer handlingen i Link’s Awakening på Koholint Island. Båten Link seiler med, forliser og han skylles altså opp på øya Koholint Island. For å komme seg bort fra øya, må Link vekke øyas beskytter, Wind Fish. Dette kan først skje etter at Link har samlet sammen åtte instrumenter som er spredt rundt om på øya.

Link’s Awakening er et stort spill. Her er det utrolig mye å gjøre, utforske og finne fram til. Du skulle ha nok å gjøre i lang tid framover.

Grafikken er veldig god. Den er detaljert og flott. Det er utrolig hva man faktisk kan få til med bare fire gråtoner. Det funker veldig greit på den originale Game Boyen. DX utgaven på Game Boy Color er naturlig nok mer detaljert, men føler kanskje at den virker litt mørkere på skjermen. Muligens på grunn av bakgrunnsfargen på skjermen. Det kan kanskje bli noe vanskelig å se i enkelte partier i de mørke hulene, men går stort sett greit det også. Men det er vel kanskje best å spille på 3DS hvor du finner spillet på Virtual Console. Den konsollen har jo bakgrunnselysning.

Jeg spilte litt med øretelefoner når jeg nå skulle skrive dette, for å kunne høre musikken bedre. Og den er veldig god. Det er utrolig herlig å høre 8-bits musikk. Blir glad av sånt.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening kom ut første gang til den originale Game Boy i 1993. Det hele startet visst som et hobbyprosjekt hos noen Nintendo-ansatte som konverterte A Link to the Past fra SNES til den håndholdte. Men etter hvert tok det form som et helt eget spill. Spillet solgte i 3.8 millioner eksemplarer.

I 1998 lanserte Nintendo Game Boy Color. Da så de en anledning til å gi ut spillet på nytt, nå i farget utgave. Og det gjorde de kanskje lurt i. Det solgte nemlig 2.2 millioner eksemplarer.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening DX er også bakoverkompatibel med original Game Boy, som da spilles i gråtoner. Putter du DX utgaven i en Super Game Boy, vil spillet være monokromt, men med en flott farget rammet rundt. De to utgavene er mer eller mindre like, men det er et par hoved forskjeller. DX har en ny grotte med oppgaver basert på farger. Denne hulen er ikke tilgjengelig om spillet spilles i en original Game Boy. Dessuten er det i DX utgaven mulig å ta opp til 12 bilder etter å ha besøkt en fotobutikk. Disse kan så skrives ut med Game Boy Printer.

Begge utgaver fikk i sin tid gode anmeldelser og det med god grunn. Dette er et veldig godt spill. Det var nok uvanlig med så store spill på en håndholdt konsoll, når det kom i 1993. Spillet hadde vel bli sett på som stort om det hadde vært på NES eller SNES også.

Det er så utrolig mye spennende å gjøre. Traske rundt, se seg om og løse oppgaver. Og sette seg litt fast… The Legend of Zelda – Link’s Awakening er et spill du absolutt bør prøve.

The Legend of Zelda – Link’s Awakening slik tittelskjermen så ut, da spillet kom i 1993.
The Legend of Zelda – Link’s Awakening DX på Game Boy Color i 1988.
Virtual Console utgaven av The Legend of Zelda – Link’s Awakening DX på 3DS kom i 2011.
Slik ser The Legend of Zelda – Link’s Awakening DX når den spilles på en Super Game Boy på SNES. Spillet er monokromt, men har en farget ramme rundt.

Legg igjen kommentar