anmeldelse-testMicrosoftXbox 360Xbox Live Arcade

Anmeldelse: Daytona USA (Xbox 360, 2011)

Jeg har alltid vært glad i bilspill og da kanskje spesielt av typen arkade. Derfor var det nesten bare naturlig at jeg kjøpte Daytona USA, da spillet dukket om på Xbox 360 i Xbox Live Arcade utgave i 2011. Spillet kom først ut på arkademaskiner i 1994.

Daytona USA består av kun tre baner, noe som er ganske naturlig med tanke på at det er et arkadespill. Banene er delt inn i Beginner, Advanced og Expert.

Daytona USA (Xbox 366/Xbox Live Arcade, 2011)

Beginner er den letteste banen. Den er relativt kort og nærmest oval i formen og du skal kjøre åtte runder mot 39 andre. Advanced er en lenger bane med mer utfordrende veier. Her skal du kjøre fire runder og totalt 20 førere. Expert er den mest utfordrende banen. Her er det to runder som må kjøres og de er ganske lange, i tillegg til 29 konkurrenter.

Hadde det bare vært så enkelt som å kjøre og komme i mål. Underveis på rundene må du passere sjekkpunkter før tida går ut. Det er ganske greit til å begynne med og bonustid blir lagt til totaltiden din. Men når du er inne i siste runde, kan sekundene bli knappe. Jeg opplevde at tida rant ut to-tre piksler før målstreken. Akkurat det var litt irriterende.

Spillet starter med Normal som vanskelighets grad. Men selv dette kan være vanskelig. Heldigvis kan du gå ned til Very Easy, noe jeg gjorde. Men selv da skal du ikke gjøre alt for mange feil før tida ikke strekker til. Men du får stort sett en grei mestringsfølelse på dette nivået. Føler du deg derimot tøff eller faktisk er veldig god, kan du velge Arcade. Det er også mulig å justere tiden du har tilrådighet på samme måte.

Selv om spillet originalt var 4:3 i arkadehallene, er Xbox Live Arcade versjonen i 16:9. Spillet drar også nytte av bedre maskinvare og du kan tydelig se at både biler og landskap består av flere polygoner enn de opprinnelig gjorde, for alt har mye mer gjevne kanter. De originale teksturene er derimot beholdt. Og det kan kanskje føles som en liten missmatch mellom gjevne kanter og en mer “kornete” overflate. Det er også litt morsomt å se at skyggene under bilene kun er en svart flate og at refleksjonen av himmelen i bilvinduet antakeligvis bare er et bilde av skyer som forflytter seg etter som bilen flytter seg. Men dette var nok en grei måte å løse det på for 30 år siden.

Fysikken i spillet kjennes ganske grei ut. Bilen kan bli bulket og skadet, noe som påvirker kjøreegenskapene. Det går heldigvis an å kjøre inn i depot i hver runde for å fikse bilen, men det vil koste deg dyrebartid. Bilene lager også bremse- og skrensespor i veiebanen, noe som er med på å øke realismen.

Utviklerne har også lagt til en rekke utfordringer du kan prøve deg på i Xbox Live Arcade utgaven. Det kan for eksempel være å komme i mål før tida går ut eller kjøre en hel runde uten å være borti veggene. Dette er en fin avveklsing fra vanlig kjørig og en gøy måte å ufordre seg på som spiller på.

Jeg synes at Daytona USA kanskje ikke er det letteste bilspillet. Det kommer til å gi deg utfordringer, noe det i alle fall gjorde for meg. Heldigvis er det mulig å endre vanskelighetsgraden slik at du føler mestring. Øvelse på å finne beste sporet i banen for å skrense minst mulig og beholde mest mulig fart er noe som er med på å få best tid og komme først i mål.

Tittel: Daytona USA
Utvikler:  Sega AM2
Utgiver: Sega