Anmeldelse: Alex Kidd in Miracle World (Sega Master System, 1986)
Om det er et spill jeg har spilt veldig mye på Sega Master Systetm så må det være Alex Kidd in Miracle World. En grunn til det er at det var det eneste spillet min søster og jeg hadde, da vi kjøpte Sega sin 8-bit konsoll. Så er det jo også et veldig godt spill, selv om jeg i en alder av 14 år skrev en anmeldelse og mente dette var et av de dårligere spillene jeg har spilt. Hva var det jeg tenkte på?
Alex Kidd in Miracle World er blitt 35 år! Spillet kom ut i Japan 1. november 1986, mens vi i Europa måtte vente til september 1987. Dette var det første Alex Kidd-spillet i en serie på seks (den nye remaken er ikke medrenget), og etter min mening, det beste i denne spillserien. Fem av spillene kom på Master System og et på Mega Drive. Det ene Master System spillet, Alex Kidd: The Lost Stars, kom først som arkadespill.
For oss som vokste opp på 80- og 90-tallet var manualene en viktig del av spillet. Her sto gjerne bakgrunnen til karakterene og noe om historien som utspiller seg. Norsk var sjelden en del av disse manualene, men svensk blei vi derimot godt kjent med. Så derfor tar jeg med introduksjonen til Alex Kidd in Miracle World på svensk:
För många hundra år sedan levde det en liten pojke som hette ALEX KIDD på planeten Aries. Under sju år bodde han på berget Eternal för att studera Shellcore, den urgamia konst som gör dig så stark att du kan krossa klippblock.
En dag, när Alex lämnade berget för att bege sig hem, mötte han en döende man som berättade för honom att den fredliga staden Radaxian var i fara. Innan mannen drog sin sista suck, gav han Alex en del av en karta och en medaljong av solsten.
Vad betyder allt detta? Det enda sättet att få reda på det är att resa genom den Magiska Värden och söka svaren.
Alex Kidd er et flott og variert platformspill. Det er hele 11 områder i Miracle World Alex Kidd må igjennom for å kunne ta knekken på Janken the Great som nå styrer verdenen.
Alex Kidd starter på toppen av et fjell og må forsere seg ned i et hulesystem fylt med både fugler og spøkelser om du ikke tråkker riktig. Når du kommer til bunns treffer du vannet og her må du svømme til slutten av første brett.
På denne veien kan du slå i stykker steinblokker, du har jo tross alt studert Shellcore i sju år, som det kommer pengesekker ut av. Og allerede i starten av brett to dukker det opp en butikk hvor du blant annet kan kjøpe en motorsykkel. Dette er ikke det eneste kjøretøyet Alex Kidd får testet ut. Du får også kjørt speedbåt og flydd i helikopter.
Alex Kidd in Miracle World kan være et brutalt og vanskelig spill. Så fort Alex Kidd blir truffet av eller kommer borti en fiende, så dør han. Her er det ikke noen styrkemetre som du kan miste en bit av. Og har du en egenskap, så hjelper den deg ikke om du blir truffet. Det vil si, blir du truffet mens du kjører båt eller helikopter, så faller du ned i vannet og må svømme videre derfra.
Fra tid til annen møter du på hjelperne til Janken the Great og da må du spille stein-saks-papir. Her må du faktisk ta sjansen og gjette på hva din motstander velger. Det er best av tre runder. Heldigvis har du muligheten til å få tak i The Telepathy Ball. Denne kula lar deg se hva din motstander kommer til å velge, slik at du kan velge det som slår ut motsanderen. Hvis ikke du får tak i kula, må du hele tida gjette og da kan livene fort renne ute.
Så viktig var stein-saks-papir spillet at mine søstre og jeg skrev ned riktig rekkefølge på alle møtene med Janken the Great sine hjelpere og teipet denne lappen på Master System. Der står den nå 30 år etter!
En annen ting som kan være greit å få tak i, er et brev som skal gis kong High Stone når du kommer til hans slott. Dette brevet får du litt tidligere i spillet når du redder en spesiell person. Har du med dette brevet, får du nemlig Hirotta Stone som gir de løsningen til det siste puslespillet for å få tak i kronen. Uten denne vil du nok slite veldig.
Jeg har alltid vært glad i å utforske spill og jakten på hemmelige veier var til tider veldig stor i min 8-bits barndom. Det er ikke mange hemmeligheter i Alex Kidd in Miracle World, men gleden var veldig stor den dagen vi på det tredje brettet, Lake Fathom, tok den første blekkspruten og fant ut at vi kunne svømme ned i krukka.
Denne oppdagelsen ga oss vann på mølla og vi lette høyt og lavt etter nye veier. Noe vi ikke fant, men oppdaget et par bugs i spillet. Når du har kommet til det vi kalte bygge-på-slåttet, som ikke vises på kartet til å begynne med, men som egentlig er slottet til Janken (Janken’s Castle), er det en bug til venstre i skjermen.
Du må ta løpefart og skli inn til venstre. Etter hvert kommer du da ut av hovedingangen til slottet. Går du til høyre, altså inn i slottet, kommer det vann fra toppen av skjermen. Det skal det ikke gjøre. Tar du derimot og sklir en ny gang til venstre, låses spillet. Akkurat denne bugen tar deg til titttelskjermen om du spiller i en emulator. Spiller du derimot på ekte maskinvare (vi hadde Alex Kidd innebygd i første utgaven av Master System), blir du stående på en fargerik skjerm med mange blokker fra spillet og du kan bevege deg rundt, men kommer ikke videre herfra.
Jeg synes Alex Kidd in Miracle World er et veldig bra platformspill. Det kom ganske tidlig i Master System sitt liv, men treffer egentlig perferkt, noe oppfølgerne ikke helt klarer. Spillet er stort, det er mye å utforske og du må faktisk beherske spillet for å kunne klare det. Gamle spill var faktisk mer krevende enn mange nye. Her måtte du klare hele spille i en runde. Ingen muligheter til å lagre underveis.
Grafikken er god og de forskjellige områdene du spiller i er varierte. Oppgavene er mange og du må plukke opp ting underveis for å kunne klare enkelte ting uten og måtte gjette deg til det. Musikken er også flott og det er melodier som lett setter seg på hjernen.
Alex Kidd in Miracle World er et av de få Master System spillene som har dukket opp på andre konsoller i nyere tid, blant annet på en Sega Vintage Collection: Alex Kidd & Co. på Xbox 360 og PS3. Det er også og finne på Sega Ages på Nintendo Switch og i en remastret utgave på alle nye konsoller. Absolutt et spill verdt å spille og et jeg har hatt mange og gode spillminner fra.
Utvikler: Sega Utgiver: Sega Utgitt: 1. november 1986 – Japan, Desemer 1986 – USA, Septemer 1987 – Europa Sjanger: Platform Platform: Sega Master System Antall spillere: 1 |
Aktuelle innlegg: