anmeldelse-testNESNintendo

Anmeldelse: Battletoads (NES, 1991)

Battletoads er nok et NES spill mange tenker tilbake på med gru. Det gjør i alle fall jeg. Så vidt jeg husker, var det vel hos mine fettere jeg spilte Battletoads. Inntrykket jeg sitter igjen med fra tidlig 90-tall, er at dette er et vanskelig spill. Og det er vel kanskje derfor jeg aldri har tatt det opp ved så mange anledninger. Selv om jeg har det på Rare Replay på Xbox One.

Battletoads (NES, 1991) [Rare Replay - Xbox One]

Disse paddene dukket opp på Nintendo sin 8-bits NES 1. juni 1991 i USA. Japan fikk spillet i desember samme år, mens vi i Europa som vanlig måtte vente en god stundt til februar 1993.

Til tross for vanskelighetsgraden, fikk spillet generelt gode kritikker og blei visst nevnt til å være beste NES-spill i 1991 og det beste gjennom tidene. Dette gjorde nok at Battletoads senere dukket opp på Game Boy, Game Gear, Mega Drive, Amiga og CD32. Disse versjonene skal visst nok være noe lettere.

Plottet i spillet er at du som en av de tre paddene; Rash, Zitz og Pimple og med professer T. Bird hjelp skalhjelpe prinsesse Angelica hjem til hennes hjemplanet ved bruk av et romfartøy. Men veien dit er nok lang. Første brett som må gjennomføres er Ragnarok Canyon.

En ting skal Battletoads ha. Grafikken er veldig god. Spillet er jo et platformspill, men med en såkalt isometrisk vinkel. Det betyr at du har en viss dybde i brettet. Mens Mario i sine 2D-spill bare kan hoppe oppover og løpe fram og tilbake, kan Battletoads også bevege seg inn i bildet. Mange husker nok også Double Dragon som benytter seg av denne teknikken.

Brettene varier fra å skulle bevege seg bortover til å fire seg nedover huler. Selv om dette er et platformspill, er det vel så mye et beat ’em up spill. For å her må det nemlig slosses mye. Det går mye i spark og slag, men av og til er det mulig å plukke opp ting som kan brukes.

Mens de fleste spill gjerne starter noe lett for å bli vant til spillet og deretter ofte øker vanskeligetsgraden noe underveis, går Battletoads kraftig ut. Det er begrenset med liv og continues og det er hverken passord eller muliget for å lagre underveis (heldigvis finnes denne muligeten i Rare Replay på Xbox One).

Mitt inntrykk av Battletoads preges nok veldig av min opplevelse av spillet rundt den tiden det kom ut. Jeg har aldri som voksen satt med ned for å prøve og spille Battletoads. Kanskje jeg skulle gi det en ny sjansen for å se om jeg endre oppfatning av spillet.

Utvikler: Rare
Utgiver: Tradewest
Utgitt: USA – 1. juni 1991, Japan – 20. desember 1991, EU – 18. februar 1993
Kategori: Platform/Beat ’em up
Spillerere: 1-2
Platform: NES

Alle skjermbildene er fra Battletoads i Rare Replay på Xbox One.

Battletoads (NES, 1991) [Rare Replay - Xbox One]
Med en isometrisk vinkel, er det mulig å gå innover i bildet.
Battletoads (NES, 1991) [Rare Replay - Xbox One]
Her firer en Battletoad seg ned en hule og må knerte noen fiender på veien.
Battletoads (NES, 1991) [Rare Replay - Xbox One]
Kartet for det første brettet.
Battletoads (NES, 1991) [Rare Replay - Xbox One]
Denne skjermen ser man ofte og kan komme ganske brått.
Battletoads (NES, 1991) [Rare Replay - Xbox One]
Battletoads (NES, 1991) i Rare Replay på Xbox One.
 

Legg igjen kommentar