Anmeldelse – Wonder Boy: Asha in Monster World (Nintendo Switch, 2021)
Jeg har vært så heldig og fått en anmelder-kode til Wonder Boy: Asha in Monster World fra PRHound. Spillet slippes til både Nintendo Switch og PS4 i digital og fysisk utgave fredag 28. mai. Det er digitalutgaven på Nintendo Switch jeg har testet.
I Wonder Boy: Asha in Monster World styrer du jenta Asha gjennom hennes eventyr for å frigi fire ånder som er holdt tilbake av onde krefter. Du her heldigvis ikke helt alene, siden den blå skapningen Pepelogoo som er med deg hele tida, er til god hjelp.
Wonder Boy: Asha in Monster World er altså en remake av Mega Drive spillet Monster World IV som er en del av Wonder Boy-serien. Spillet blei opprinnelig kun sluppet i Japan i 1994 og blei godt mottatt blant spillerne. Det ansees som et av de beste på Mega Drive. Men for mange var nok dette spille litt utilgjengelig siden den første offisielle oversettelsen av spillet først kom i 2012, da Monster World IV kom ut på Virtual Console på Wii. Det har senere dukket opp i andre spillsamlinger. Jeg har så vidt vært borti originalen, men aldri satt meg ned for å spille det.
Det første Wonder Boy spillet kom ut i arkedehallene i 1986 og var et action-platformspill. Høydepunktet i serien er for min del Wonder Boy III: The Dragon’s Trap fra 1989 på Master System.
Dette spillet er jo en remake av det 25+ år gamle Monster World IV og det er flere av de originale utviklerene som er med på denne jobben. MWIV var jo et platformspill med veldig vakker pixelgrafikk. Etter overhalinga er grafikken fremdeles veldig flott, men nå selvsagt tilpasset denne (eller egentlig forrige) generasjons konsoller.
Ashia in Monster World er nå et 2.5D platform spill. Det vil si at spillet foregår i to diminesjoner, men både figurer selve forgrunnen og bakgrunnen er i 3D. Det gir blant annet en bedre dypde i spillet med tanke på forholdet mellom forgrunnen og bakgrunnen. Selv om faktisk både Sega sin 8-bits maskin og Mega Drive klarer å løse dette med flott bruk av parallax scrolling.
En annen ting en remaster kan føre med seg, er jo at bruk av fargepaletten er ubegrenset, mens Mega Drive kun kunne vise 61 farger på skjermen samtidig av en palett på 512. Nå skal det sies at dette ikke trenger være en hindring, siden spill på spill på Mega Drive hadde en fantastisk grafikk ved smart bruk av paletter.
I tillegg til dette har du jo partikkeleffekter som gjør seg veldig godt når Asha for eksempel beveger seg over lava. Alle de små detaljene som er med på å høyne den visuelle opplevelsen.
Enkelte ting ved styringa av Asha trengte jeg litt øving på, men det gikk seg til etter hvert. Å gå og hoppe er helt greit. Bruker du D-padden, trykker du to ganger raskt til høyre/venstre for å løpe. Bruker du derimot joystikken, løper du med en gang. Så her er det bare å velge. Du har også et skjold du kan bruke til å forsvare deg. Det jeg trengte litt øvelse på, var bruk av sverdet når jeg hopper. Trengte litt trening på timingen av knappetrykk ved å stikke sverdet opp i luften eller ned mot bakken når jeg hoppet.
Asha in Monster World er et relativt linært platformspill, selv om det også er mye utforsking å gjøre. Du samler penger i løpet av spillets gang og kan kjøpe deg både bedre skjold og sverd, og det er også et element av RPG i spillet, selv om det ikke er hovedfokuset. Sånn sett ligger kanskje dette spillet noe nærmere det originale Wonder Boy enn Wonder Boy III: The Dragon’s Trap hvor både RPG elementet og utforskingen er en enda større del.
Ryuichi Nisshizawa som var en av de originale utviklerne av spillet sa følgende til Retro Gamer nr. 220: “Vi gjorde plattformspillingen sterkere enn RPG-elementene. Derfor er den sannsynligvis nærmere Wonder Boy enn Monster World-serien. MWIV er et spill som inneholder action i samarbeid med Pepelogoo. For å klare brettene ønsket jeg ikke at Ashas fremgang skulle være viktig, men heller evnen til å jobbe sammen med Pepelogoo. Av denne grunn begrenset vi spillelementene til å endre utstyr og gjøre RPG-aspektet til et minimum.”
Som nevnt er ikke Asha helt alene i sitt eventyr, men har med seg sin blå flygende hjelper Pepelogoo. Denne hjelperen kan brukes på flere måter. Noe som er veldig kjekt, er at når du holder Pepeloogo, kan du gjøre et dobbelt hopp. Altså et ekstra hopp midt i luften slik at du når enda høyere. En annen ting er at du kan fly eller rettere sagt dale rolig ned fra store høyder. Noe som gjør seg greit når du er på huleutforskning. Dessuten kan du bruke Pepelogoo på små praktiske oppgaver.
Moderne spill har gjerne en stor fordel i forhold til gamle spill, nemlig muligheten til å lagre når du måtte ønske det. Det betyr at du kan være taktisk å lagre når du har klart noe vanskelig eller kanskje rett før du skal ut i noe ukjent. På den måten kan du lett gå tilbake til lagringen du gjorde, om du ikke klarte det du skulle. Dette kan kanskje sees på som litt juks av noen, men er veldig greit hvis man plutselig må legge fra seg spillet. Da slipper man å ha spillet på pause i timesvis som man gjerne gjorde som barn på 80- og 90-tallet.
Alt i alt er jeg gått fornøy med Wonder Boy: Asha in Monster World. Selv om dette spille kanskje er noe mer linært enn min favoritt The Dragon’s Trap, er det likevel nok å utforske her. Jeg har ikke fått spilt det ferdig ennå, men mener likevel jeg har spilt nok til å kunne skrive noen tanker om spillet. Og så langt jeg har kommet, gleder jeg meg til å spille resten. Jeg har også lyst til å se på originalen, når jeg får tid til det.
Wonder Boy: Asha in Monster World slippes altså på Nintendo Switch og PlayStation 4 fredag 28. mai. Det kommer både i digital og fysisk utgave. Kjøper du spillet fysisk, får du også med deg det originale spillet Monster World IV, på PS4 kommer det som en nedlastings kode, mens det til Nintendo Switch er med på selve spillkassetten.
Aktuelle innlegg:
- Anmeldelse: Boreal Tenebrae (Nintendo Switch, 2022) (44.5%)
- Anmeldelse: Turrican Flashback (Nintendo Switch, 2021) (42.7%)
- Anmeldelse: Spelunker HD Deluxe (Nintendo Switch, 2021) (42.7%)
- Anmeldelse: Wonder Boy Collection (Nintendo Switch, 2022) (41.6%)
- Anmeldelse: Space Invaders Invincible Collection (Nintendo Switch, 2021) (41.5%)