anmeldelse-testMaster SystemSega

Anmeldelse: Wonder Boy III – The Dragon’s Trap (Sega Master System, 1989)

Wonder Boy III - The Dragon's Trap

Et av mine favorittspill uansett sjanger og plattform, er Wonder Boy III: The Dragon’s Trap på Sega Master System. Spillet kom i 1989 og jeg tror jeg spilte det første gang vinteren ’90.

Wonderboy 3 fortsetter der Monster Land slutter, et spill jeg ennå ikke har spilt til endes. Du er Wonder Boy og sloss mot Mecha dragen. Han forvandler deg til Lizzard Man og du må rømme borgen før den raser sammen.  Og  må  igjennom en  rekke prøvelser før du finner Salamander Cross som fjerner forbandelsen Mecha dragen påførte deg, og du til slutt blir Hu-Man igjen.

Forskjellige utgaver

Spillet blei først gitt ut i Europa og USA  på Master System i 1989. Og selv om spillet ikke hadde noen offisiell japansk utgivelse, vil man kunne se en japansk tittelskjerm om Master System er satt til Japan (eventuelt på en emulator).

Spillet blei også utgitt på Sega Game Gear. Det er hovedsakelig likt Master System utgaven, men noen forandringer er gjort på banedesignet for å bedre passe til den lille skjermen på Game Gear.
I 1991 kom spillet på PC Engine i Japan under navnet Adventure Island. Det må ikke forveksles med Adventures Island på NES som er det første spillet i Wonder Boy serien. Ja det er litt forvirrende. Escape (senere kjent som Westone) lagde Wonder Boy for Sega i 1986 og da Hudson Soft skulle gi ut spillet på NES blei navnet forandret til Adventure Island siden Sega eide Wonder Boy navnet. Så det første spillet er identisk, men gikk deretter i hver sin retning, blei egne serier på hver sin platform og har ikke noe mer med hverandre å gjøre.

I USA blei spillet gitt ut som Dragon’s Course på TurboGrafX-16 (som PC Engine het i Vesten).

Wonder Boy III - The Dragon's Trap

Eventyret

Da Wonder boy 3 kom ut, var vi her i Vesten kanskje ikke like vant til RPG spill som i Japan. Så på en måte er dette spillet en fin innføring i rpg elementer som å levle opp styrken på både sverd og rustninger  som du får gjennom spillets gang.

Spillet er er dermed en flott blanding av rpg og platform. Verdenen er stor og åpen. Du har tilgang til det meste fra starten av. Men det er ikke alle steder du kommer likelangt, siden du ikke er så sterk eller mangler enkelte egenskaper som Lizard-Man. I løpet av spillets gang blir du forvandlet til ulike skapninger som har forskjellige egenskaper du trenger for å klare din oppgave, nemlig å bli Wonder Boy igjen.

Det første dyret ut, er som nevnt Lizard-Man. En forholdsvis svak karakter som spyr ut ild som eneste angrep og forsvarsmekanisme.
Deretter blir du Mouse-Man. Du er ganske liten, men kan derimot krype inn i små åpninger og klatre på både vegger og tak hvor det finnes såkalte «musblokker». Du får også sverd og skjold for første gang som dermed gjør deg sterkere enn Lizard-Man.
Pirhana-Man er svært anvennelig når du er i vann. Han kan nemlig svømme fritt i vannet og kan derfor komme over høyder i vannet som ikke er tilgjengelig for de andre.
Lion-Man er kanskje den sterkeste figuren og har en god svingradius på sverdet sitt. Han kan nemlig ta fiender som både er over og under deg.
Siste ut, er Hawk-Man. Med han kan du fly over alt og det er dermed lett å unngå fiender som befinner seg på bakken. Naturlig nok kan du nå nye høyder som ingen av de andre klarer. Men Hawk-Man er helt udugelig i vanner.

Verdene er lagd slik at du trenger de ulike egenskapene til de forskjellige skapningene for å komme seg videre.
Rpg elementet er slik at man kan kjøpe seg bedre rustninger som blir sterkere etter at man samler Charm stones og kombinerer dem på forskjelige måter. De har også ulik styrke på de forskjelige skapningene. Noen butikker er kun tilgjengelig for enkelte av skapningene og det er heller ikke alltid at alt i butikken er tilgjengelig. For det må man samle Charm stone  som finnes i skattekister gjemt omkring i Monster Land eller om man er heldig, når man tar fiender.

Etter hvert som man kommer ut i spillet, får man tilgang til et omskiftingsrom slik at man kan skifte mellom de forskjellige figurene alt etter som hvilke egenskaper man har behov for.

Når man starter spillet som Hu-Man har man fullt opp med åtte hjerter. Dem mister man dessverfe raskt når man blir Lizard-Man, da man kun har en når spillet egwntlig begynner. Heldigvis er ikke det første hjertet man kan finne langt unna startpunktet.

Wonder Boy III - The Dragon's Trap

Grafikk og lyd/Liten oppsummering

Grafikken i Wonder boy 3 er rett og slett nydelig. Hver verden har sine særpreg, som ørken, i jungel og under vann. Grafikken er veldig detaljert og nesten lett å glemme at det ‘bare’ er et 8-bit spill. Figurene har er også detaljerte og har flotte animasjoner. Vakkert er vel ordet. Boss dragene er veldig store, detaljerte og beveger seg fint over skjermen.
Hver verden har sin temamelodi som man lett blir sittende og nynne på.

Man kan gå inn i byens kirke for å få et passord, slik at man kan fortsette neste gang med det man har samlet opp av penger og gull og andre ting.

Det som gjør Wonder Boy 3 til et så godt spill er kombinasjenen av godt brett design, følelsen av frihet til hvor man kan gå, spenning og grafikk.

Jeg har spillt Wonder Boy III: The Dragon’s Trap i over 25 år og det er et spill jeg stadig vender tilbake til. Ikke bare fordi jeg har gode barndomsminner til det, men at det er et solid og godt spill, også etter dagens standard.

PS!  18. april kommer  remaken The Dragon’s Trap til  Nintendo Switch, Xbox One  og PS4.

One thought on “Anmeldelse: Wonder Boy III – The Dragon’s Trap (Sega Master System, 1989)

Legg igjen kommentar