Anmeldelse: Wonder Boy (Sega Master System, 1987)
Sega hadde mange spill som gjorde det godt i arkadehallene på 80-tallet. Et av dem var Wonder Boy som dukket opp i Japan 21. april 1986.
I Wonder Boy er du Tom-Tom som likner veldig på en hulemann. Oppdraget ditt er å redde kjæresten din Tanya fra den brutale kongen.
Som så mange andre arkade spill på den tida, blei Wonder Boy konvertert til en rekke hjemmedatamaskiner og konsoller. SG-1000 versjonen kom allerede samme år, men var litt begrenset grunnet maskinvaren. Versjonen jeg har prøvd denne gangen er på Master System som kom i 1987.
Master System utgaven skal visst ligge veldig opp til arkade versjonen av Wonder Boy, både grafisk og musikalsk, men med små juseringer tilpasset maskinvaren til Master System. Mens arkade versjonen hadde sju brett, er det lagt to helt nye på Master System. Hvert brett består også av fire runder. I praksis betyr det egentlig at når man kommer et stykke ut i brettet, dukker det opp et skilt hvor det står 2, 3 og 4 for å vise hvor langt du er kommet.
Musikken kan virke litt irriterende synes jeg, men det går vel. Grafikken er vel egentlig ganske enkel, men det ser absolutt greit ut. Husk at vi faktisk snakker 1986.
Brettene er kanskje ikke så kompliserte, men du verden hvor fort livene renner ut til tider. Det er for min del gjerne timingen på en del platformer i kombinasjon med litt iver.
Til hjelp på brettene har Tom-Tom mulighet til å hoppe på egg som kan inneholde en hammer av stein eller et skateboard. Øverst på skjermen har du en måler. Dette er to funksjoner i en. Etter hvert som tiden går, forsvinner en enhet. Blir du truffet av fiender, forsvinner det enheter. Og plutselig er alt borte og du minster et liv. Heldigvis er det rikelig med frukt rundt om på brettene som du kan spise og fylle opp måleren.
Kontrollen er ganske grei, med hopping på knapp 1 og kaste øks med knapp 2. Du kan også hoppe høyere om du holder inne knapp 2 og trykker knapp 1.
Skulle du tenke at “Dette spillet har jeg spilt før, men var ikke det på Nintendo?”, så er det helt riktig. Utviklerne Escape hadde gitt navnerettighetene til Sega. Da Hudson Soft skulle gi ut spillet på blant annet NES og PC Engine hadde spillet fikk navnet Adventure Island og hovedfiguren het nå Master Higgins. Dermed er det første Wonder Boy og Adventure Island spillet så og si identiske. Men herfra gikk spillene i hver sin retning og hadde senere ikke noe med hverandre å gjøre.
Wonder Boy er et greit platformspill. Men jeg har likt utvikling av dette spillet bedre i oppfølgerne som kom. Der har de gått bort fra det rene platformspillet og puttet i en god dose RPG (men ikke for mye). Min store favoritt i serien er Wonder Boy III – The Dragon’s Trap. Et fantastisk spill.
Wonder Boy er et greit spill å spille og det er jo greit å bare være innom det for å se det første spillet i det som skal vise seg å bli en flott spillserie.
Utvikler: Escape / Sega Utgiver: Sega Utgitt: 1987 Kategori: Platform Spillerer: 1 Platform: Sega Master System |
Aktuelle innlegg:
- Anmeldelse: Out Run (Sega Master System, 1987) (66.9%)
- Anmeldelse: World Soccer (Sega Master System, 1987) (66.9%)
- Samtidsretro: Rocky (Sega Master System, 1987) (66.9%)
- Samtidsretro: Parlour Games (Sega Master System, 1987) (66.9%)
- Anmeldelse: Wonder Boy III - The Dragon's Trap (Sega Master System, 1989) (65.9%)
Pingback: Wonder Boy Anniversary Collection kommer til Nintendo Switch og PS4 | Retrospilling.no
Pingback: Anmeldelse: Wonder Boy Collection (Nintendo Switch, 2022) | Retrospilling.no