Anmeldelse: Columns (Game Gear, 1991)
I kjølvannet av det svært så populære Tetris, dukket det opp kloner og liknende spill. Columns er et av disse. Spille blei utviklet av Jay Geersten i 1989 som så solgte rettighetene videre til Sega. Sega i sin tur ga ut Columns på alle sine konsoller i 1990. I tillegg kom spillet ut på andre formater, blant annet Super Famicom og PC Engine. Jeg har prøvd meg på Game Gear versjonen av Columns som kom ut i 1991 i Europa, samtidig som Game Gear blei lansert.
Spillet i seg selv er veldig enkelt og på mange måter veldig likt Tetris. Mens Tetris har blokker i ulike størrelser og fasonger, har Columns kun en type blokk; en kolonne på tre blokker. Blokkene som faller fra toppen av skjermen består av tre farger. Rekkefølgen på fargene kan du skifte (tilsvarende å rotere en blokk i Tetris) slik at de passer bedre inn med blokkene som har falt tidligere i spille. For å fjerne disse blokkene, må du kombinere tre eller flere blokker i samme farge.
Spillet har to ulike modi å velge mellom. I Original gjelder det å få så mye poeng som mulig. Her spiller du til skjermen fylles helt opp av columns.
Flash-mode er litt annerledes. Her er skjermen fylt med blokker og en blinkende blokk på bunnen av skjermen. Det gjelder å komme seg ned til denne blokka.
I tillegg har to 2 player funskjon, men den har jeg ikke fått testet.
Du kan velge mellom tre ulike melodier. Melodi A er min favoritt og den klistrer seg til hjernen. Nå er kanskje ikke Columns det mest grafikk krevende spillet, men den er god og fargerik. En liten artig finesse er bakgrunnen. Det blir mørkere etter hvert som du øker i Level og både stjerner og månen dukker opp etter hvert.
Jeg liker Columns veldig godt. Et enkelt og greit spill man kan ta fram for å slå ihjel noen minutter eller vil utfordre sin reaksjonevene på Level 9.
Utvikler: Sega Utgiver: Sega Utgitt: 1991 Kategori: Puzzle Spillerer: 1-2 Platform: Sega Game Gear |
Aktuelle innlegg: