Space’94 – Mitt første Android spill er 10 år
Jeg programmert mye i Amos på min Amiga 500 og lagde blant annet spillet Space’94 som et av det få produktene som ble ferdigstilt, ellers var det mye eksperimentering.
I 2013 begynte jeg å bruke Game Maker Studio for å konverte mitt den gang nesten 20 år gamle Amiga spill over på Android. Og den første versjonen ble publisert 17. mars 2013. Det betyr at mitt første og hit til eneste Android spill allerede er blitt 10 år! På den tida tror jeg det var en Samsung Galaxy S2 jeg hadde.
Dette var en veldig artig og lærerik prosess. Game Maker lage spill uten å kunne programmere, selv om det hjelper om du kan litt. I korte trekk plasserer man et objekt på skjermen, endrer parametre og funksjoner. Så for romskipet mitt beveger det seg om jeg trykker på piltastene og skyter når jeg trykker på skyteknappen. Om missilen treffer et av objektene som faller ned fra toppen av skjermen, forsvinner det og en animasjon av en eksplosjon spilles av. Alt dette gjøres “enkel” ved ulike funksjoner og parametre på objektene. Men å få det til å fungere akkurat sånn du vil, trengs det mye testing og forandring. Men det er jo dette som gjør det artig å holde på med slikt.
Spillet kan lastes ned fra Google Play, men jeg er usikker på hvor godt det støttes av nye telefoner, så dette for du bare sjekke selv.
Space’94 er på ingen måte et revolusjonerende spill, siden det er en Space Invaders klone. Men det var gøy å programere på Amiga på 90-tallet og det var gøy å konvertere det til Android. Det er det viktigste, gleden av det man holder på med.
Space’94 fikk også noen få oppdateringer, men dette var kun små forandringer:
1.0.3 (22. mars 2017)
* Ikke lenger reklame
* Kompilert med nyeste versjon av programvare
1.0.2 (30. mars 2013)
* Spillet husker høyeste poengsum (‘highscore’)
1.0.1 (20. mars 2013)
* La til ‘Gameover’ tekst
* Nå er det kun ‘Press to play’ som starter et spill (mot hele skjermen tidligere)
1.0.0 (17. mars 2013)
* Første publiserte versjon
Aktuelle innlegg: