Anmeldelse: Solomon’s Key (NES/Famicom, 1986)
Solomon’s Key er et action puslespill som kom i arkadehallene i 1986. Selv om det etter hvert blei konvertert til en rekke formater, er det nok mange med meg som husker dette som et NES spill, selv om jeg aldri spilte det den gang. Solomon’s Key kom på Famicom i Japan 30. juli 1986 og er dermed 35 år. Vi i Europa måtte faktisk vente helt til mars 1990 før vi kunne spille det.
Demoner er spredt rundt omkring og det er din oppgave som Dana å finne Solomon’s Key og bringe lyset tilbake til verden.
Det høres ganske greit ut, men så feil kan man faktisk ta. Det går nemlig ikke mange brettene før du oppdager at dette spillet kan by på problmer.
Den enkle oppgaven i hvert brett er å få tak i nøkkelen som låser opp utgangsdøra som du må gå ut. Men for å komme dit, må du gå i et nærmest labyrintpreget brett, forbi fiender og hindringer.
Til hjelp har du en tryllestav som kan brukes til å fjerne eller lage de brunaktige blokkene. Dette må gjøres for å komme gjennom ganger, stenge inn fiender eller for å nå høyere opp på brettet etter en nøkkel. Du kan også bruke magi når du får det og skyte ildkuler.
Spillet er på mange måter litt brutalt. Første møte med en fiende, og du er dø. Det kan raskt bli litt hektisk når du lager blokker og fiende tar en helt ny vei. Dessuten kan det være fort å glemme tiden som tikker ned. Jeg har lest at dette visst nok skal være et av de vanskeligste NES spillene.
Grafikken og lyden er helt på det gjevne.
Solomon’s Key kan nok bli litt frustrerende for en del, meg inkludert. Ting blir fort vanskelig og det er veldig lett å dø. På den andre siden kan det jo være greit med en utfordring.
Utvikler: Tecmo Utgiver: Tecmo Format: NES Utgitt: 30. juli 1986 Japan (Famicom), USA: 22. juli 1987, Europa: 30. mars 1990 Antall spillere: 1 Sjanger: Puzzle |
Aktuelle innlegg: