anmeldelse-testGame BoyNintendo

Anmeldelse: Super Mario Land 2: 6 Golden Coins (1992)

Da Game Boy kom i 1989, var Super Mario Land en av lanseringstitlene. I dette Mario-eventyret drar Mario til Sarasaland, et sted som kanskje beveget seg litt bort fra Mario-universet man var kjent med. Men jeg likte dette spillet og selv om det ikke var så stort, passet det veldig godt til Game Boy-formatet. I oppfølgeren Super Mario Land 2: 6 Golden Coins som kom i 1992, møter vi Mario i et ganske stort eventyr som er på høyde med det du finner på NES og SNES.

Super Mario Land 2: 6 Golden Coins (Game Boy, 1992)

I Super Mario Land 2: 6 Golden Coins drar vi til Mario sin helt private øy. Mario sin fiende denne gangen er Wario som har tatt over slottet til Mario. For å få tilgang til sitt eget hjem, må Mario lete etter de seks myntene som Wario har spredt ut over Mario Land. Når disse er samlet sammen, kan Mario igjen entre slottet sitt.

Det første man legger merke til med Super Mario Land 2: 6 Golden Coins, er grafikken. Den er bare helt fantastisk! Mens grafikken i Super Mario Land virket enkel og spinkel, er grafikken i SML2 på høyde med Super Mario World, bortsett fra at den nå er i fire gråtoner. Grafikken er stor og detaljert. Dette er virkelig imponerende, spesielt til å være en håndholdt spill.

SML2 bruker et kart slik som i Super Mario Bros. 3 og Super Mario World. Det betyr at du har ganske stor frihet til hvordan du vil legge opp spillinga, siden de seks forskjellige verdene er tilgjengelig fra starten av. Det finnes også hemmelige veier og brett.

De seks verndene er; The Tree Zone, The Turtle Zone, The Macro Zone, The Pumpkin Zone, The Mario Zone og The Space Zone. Dette gir veldig varierte brett og en rik spillopplevelse. Du får med andre ord utforske en verden fra havets dyp til verdensrommet. I hver verden er det en sluttfiende som gir deg en gullpenge som til slutt vil åpne slottet til Mario. Har man spilt et brett, kan det faktisk spilles på nytt om du ønsker det. Det kan lønne seg, for noen av dem inneholder skjulte veier til bonus brett. På slutten av hvert brett har du en dør hvor det står Goal på. Men rett før denne henger det også en bjelle. Klarer du å slå på den, får du spille et veldig enkelt bonusbrett hvor du kan få bonus gjenstander som ekstra liv eller skyting.

En veldig fint ting med SML2 er at spillet lagres automatisk hver gang en verden er gjennomført. Det er også tre langringsfiler, så det burde vel holde.

Super Mario Land 2: 6 Golden Coins er et flott og ikke minst stort spill. Grafisk imponerende og brettene er større. Dette kan man også se på filstørrelsen til spillet. Mens det første spillet var på beskjedne 32 Kb, er spill nummer to i serien på hele 512 Kb, hele 16 ganger større. Jeg har spilt 6 Golden Coins en del før og det var artig å ta en titt på spillet på nytt igjen.

Tittel: Super Mario Land 2: 6 Golden Coins
Platform: Game Boy
Utvikler: Nintendo R&D1
Utgiver: Nintendo
Utgitt: JAP – 21. oktober 1992, USA – 2. november 1992, EUR – 28. januar 1993. 3DS Virtual Console i 2011
Sjanger: platform
Antall spillere: 1

 

Super Mario Land 2: 6 Golden Coins (Game Boy, 1992)

Super Mario Land 2: 6 Golden Coins (Game Boy, 1992)
Bonus brett som blant annet kan gi deg ekstra liv.

Super Mario Land 2: 6 Golden Coins (Game Boy, 1992)

Super Mario Land 2: 6 Golden Coins (Game Boy, 1992)
Det er ikke lett å skulle komme inn i eget slott. Her trenger Mario 6 gull mynter for å åpne døra.
Super Mario Land 2: 6 Golden Coins (Game Boy, 1992)
Det er tre lagringsfiler i spillet.

Legg igjen kommentar