Tilbakeblikk… Super Mario
Jeg tipper at jeg spilte Super Mario Bros. første gang i 1988. Så det har blitt noen år med dette spillet nå. Super Mario Bros. kom ut i Japan 13. september 1985, noe som betyr at spillet nå er 35 år. En genistrek av Shigeru Miyamoto. Mario dukket riktig nok opp i Donkey Kong i 1981, men dette var altså det første spillet i Super Mario-serien.
Super Mario Bros. er et veldig godt platformspill som byr på utrolig mye moro. Man kan bruke “en halv evighet” på spillet, eller ved hjelp av Warp-zones hoppe relativt raskt til slutten av spillet.
Med populariteten dette spillet fikk, så er det ikke rart at det har dukket opp på andre konsoller i årenes løp. Første gang var i Vs. Super Mario Bros. i 1986. Dette er en arkadeutgave av NES-versjonen som er noe vanskeligere enn konsoll versjonen. Men den utgaven de fleste kjenner til, er den oppgraderte versjonen i Super Mario All-Stars på Super Nintendo. Denne versjonen har jeg også spilt en del i årenes løp.
Spillet dukket igjen opp i 1998 på Gameboy Color i Super Mario Bros. Deluxe. Her var spillet tilpasset den mindre skjermen og oppløsningen og det fungerer veldig greit. Den versjonen er også tilgjengelig på Virtual Console på Nintendo 3DS.
Spillet fikk aldri en remake på Gameboy Advance som de andre Mario-spillene, men dukket opp i original utgaven i NES Classics-serien.
Den originale NES versjonen av Super Mario Bros. har dukket opp i Animal Crossing på Game Cube som en gave i det japanske magasinet Famitsu, Virtual Console på Nintendo Wii, Wii U, 3DS, Nintendo Switch Online appen, samt NES mini konsollen. Så det er gode muligheter for å spille nettopp dette spillet.
I 1988 kom det også en versjon av Super Mario Bros. på Game & Watch.
Allerede i 1986 kom Super Mario Bros. 2 ut i Japan. Dette spillet fortsatte på mange måter der det første slapp. Det var en vanskeligere og mer brutal versjon. Her får du blant annet sopper som dreper deg, platformer er mindre og avstanden mellom avgrunnen er lengre. Denne versjonen av spillet blei først tilgjengelig i Vesten i 1993, da det kom som Lost Levels i Super Mario All-Stars på SNES.
Men også vi i Europa og USA fikk et Super Mario Bros. 2-spill. Dette var riktig nok en “re-skin/ROM-hack” av det japanske spillet Doki Doki Panic. Det liknet på ingen måte det tidligere Mario-spillet i det velkjente Mushroom Kingdom. Jeg blei aldri helt fortrolig med dette spillet, og anså det lenge ikke som et ekte Mario-spill. Men jeg har selv i voksen alder, aldri gitt det en god sjanse. Kanskje jeg burde?
I 1988 kommer spillet som jeg mener er det beste på NES, i alle fall min favoritt på denne konsollen, nemlig Super Mario Bros. 3. Vi i Europa måtte vente helt til 1991 før vi kunne spille dette eventyret. Og for et fantastisk spill. Grafikken er utrolig flott og man kan se en tydelig utvikling fra det første spillet. Verdene er store og varierte og det er mange hemmeligheter å utforske. En absolutt favoritt i Mario-serien.
Nintendo sitt nye stjerneskudd på konsollhimmelen, den håndholde Game Boy fikk også et Mario-spill i 1989 (året etter her i Europa). På grunn av begrensninger i maskinvaren, var grafikken i dette spillet mye enklere og sådant et mindre eventyr enn konsollutgaven. Men det er faktisk et bra spill og funker fint på Game Boy. Men med noen år på baken viser Game Boy at den på ingen måte henger etter sine større konsollbrødre. I Super Mario Land 2: 6 Golden Coins som kom i 1992 (’93 i Europa), har spillet fått grafikk som er på høyde med SNES og brettene og eventyret er stort. En aldri så liten höydare på Game Boy.
21. november 1990 lanseres Super Famicom (eller Super Nintendo som vi kjenner konsollen som) i Japan. På lanseringdagen kommer Super Mario World. Dette er etter min mening et av de beste spillene på SNES, og det kommer allerede dagen konsollen er rykende fersk. Imponerende! Nok en gang måtte vi i Europa vente helt til 1992 før spillet kom til oss. Grafikken og musikken i dette spillet er veldig flott. Brettene er mange og enorme og det er utrolig mye å utforske. Her har de fleste brettene flere utganger og man må ofte besøke dem flere ganger etter som man kommer lenger og gjør nye deler av bretten åpne. Dette spille kom og på Gameboy Advance i 2002 under tittelen Super Mario World: Super Mario Advance 2. I tillegg finnes det som Virtual Console på både Wii, Wii U, 3DS, Nintendo Switch Online og SNES mini konsoll. Dette er en favoritt på SNES.
I 1993 fikk alle Super Nintendo eiere sin våte drøm oppfylt, nemlig mulighetene til å spille alle de gamle Mario-spillene på sin nye 16-bits konsoll. Da kom nemlig Super Mario All-Stars som inneholdt alle de tidligere Mario-spillene, i tillegget til det originale Super Mario Bros. 2 som blei sluppet i Japan. Japanerne fikk i steden det spillet vi kaller Super Mario Bros. 2, men da under navnet Super Mario Bros. 2 USA. Det var herlig og forfriskene å spille disse spillene i 256 farger og mer detaljert grafikk, samt oppgradert musikk. Noe både jeg og svært mange andre likte som Nintendo tok med seg fra Super Mario World, var nemlig muligheten til å lagre spillene.
Super Mario All-Stars blei også gitt ut på Wii i 2010 i forbindelse med 25-årsjuileet til Super Mario Bros. under tittelen Super Mario All-Stars 25th Anniversary Edition. Dessverre for oss i Europa var dette en dårlig utgave så vidt jeg husker. Det var nemlig 50 Hz versjonen av spillene som blei gitt ut her i steden for 60 Hz, og det merkes tydelig. Super Mario All-Stars kom også på Nintendo Switch Online i august 2020.
Jeg spilte aldri Super Mario World 2: Yoshi’s Island, da det kom på Super Nintendo i 1995, men spilte igjennom det i 2002 i Yoshi’s Island – Super Mario Advance 3 på GBA. Dette er et veldig koselig og fargerikt spill. Her er Mario mer en bi-figur, da han som Baby-Mario sitter på ryggen til Yoshi gjennom hele spillet, med mindre du klarer å miste han da.
I 1996 (’97 i Europa) kom et spill som forandret og tok Mario i en helt ny retning, nemlig Super Mario 64 på Nintendo 64. Dette var det første Mario spillet i 3D i en åpen verden, der du kunne gå å gjøre det du ville. Det føltes i alle fall slik. En helt ny opplevelse. Bortsett fra litt spilling i butikker, så spilte ikke jeg dette spillet på N64 på 90-tallet. Men jeg tok det igjen, da Nintendo DS kom i 2004 i form av Super Mario 64 DS. Dette er et veldig stort spill. Spillet kommer også i remastert utgave i Super Mario 3D All-Stars i september 2020 på Nintendo Switch.
I 2002 kom en av mine andre favoritter, nemlig Super Mario Sunshine på GameCube. Dette er et flott spill. Mario har fått et nytt redskap, Fludd, som er en sekk på ryggen som best kan beskrives som en bærbar vannkanon. Med denne kan du ta fiender eller fly over kortere strekninger. Jeg husker at dette spillet imponerte meg, både med den nære, detaljerte og fargerike grafikken, samt den utrolig grafikken på avstand. Når man var høyt oppe et sted, kunne man i det fjerne se andre steder av Delphino Island man hadde vært på. Det imponerte!
Nintendo DS hadde allerede Mario 64, men i 2006 kom et helt nytt spill for denne konsollen. Det var New Super Mario Bros. etter fulgt av New Super Mario Bros. 2 i 2012. Dette er fine platformspill på DS.
Nintendo Wii fikk i 2007 Super Mario Galaxy som blei en egen liten serie på denne konsollen. Her besto verdenene av små planeter, en ny og morsom variant på åpen 3D-verden. Jeg koste meg med dette og Wii-remoten blei ivrig brukt til å samle Star bits. Spillet fikk en oppfølger i Super Mario Galaxy 2 i 2010. Dette spillet har jeg, men dessverre nesten ikke spilt det. Super Mario Galaxy vil dukke opp i Super Mario 3D All-Stars nå i 2020.
New Super Mario Bros. Wii på Wii i 2009 var en slags oppfølger til New Super Mario Bros. på DS fra 2006. Dette er også et fint platformspill hvor opptil fire spillere kan spille samtidig. Dette spillet fikk selv en oppfølger i New Super Mario Bros. U på Nintendo Wii U. Som de tidligere spillene i denne serien, er også dette et platform spill i en 2.5D verden, altså 3D figurer i et 2D-platformspill. Dette spillet kom også ut på Nintendo Switch i 2019 som New Super Mario Bros. U Deluxe.
I tillegg til Galaxy-serien og New-serien, lagde Nintendo enda en Mario-serie på 2010-tallet. Først ut var Super Mario 3D Land til Nintendo 3DS. Dette er 3D Mario-spill i en 3D-verden, men i platformvariant. Oppfølgeren kom på Wii U i Super Mario 3D World i 2013. Dette spillet kommer i remastret utgave – Super Mario 3D World + Bowser’s Fury – i februar 2021.
Det alle som har spilt Mario har ønsket seg siden tidenes morgen, sånn omtrent, er å kunne lage et eget Mario-spill. Sette egne ideer ut i live og lage flotte og fantastiske brett. Den oppfyllelesen kom i 2015 på Wii U. I Mario Maker kan man nemlig lage egne brett i Mario-verdenen med figurer og fiender og dele det med venner og ukjente. Dette var utrolig gøy. Det å kunne lage egne brett, var en fantastisk følelese. Ofte satt jeg bare å lagde et eller annet uten at jeg hadde noen egentlig mening bak det. Prosessen var ofte like viktig som sluttproduktet. Mario Maker kom også på Nintendo 3DS i 2015 og Mario Maker 2 kom Nintendo Switch i 2019.
En annen ting Mario-spiller har ønsket seg, er å kunne spille Mario på mobil. Det skjedde faktisk i 2016 med Super Mario Run. Det fungerer veldig greit. Og selv fire år etter, er jeg innom spillet noen ganger i uka.
I 2017 kom det et flott Mario-spill på Nintendo Switch. I Super Mario Odyssey går Nintendo litt tilbake til 3D-røttene sine i Mario 64 og Super Mario Sunshine, med en enorm åpen 3D-verden hvor du kan bevege deg fritt rundt og nærmest gjøre det du vil. Du må riktig nok gjennomføre en rekke oppdrag for å samle sammen Power Moons for å komme deg videre. Men mellom disse slagene står du ganske fritt til å utforske verdene Mario befinner seg i.
Gjennom alle disse årene har Marios lillebror Luigi, vært i skyggen. Denne tråtte han ut av, eller faktisk enda mer inn i, da han fikk sitt eget spill til lanseringen av Game Cube i 2001, i Luigi’s Mansion. Dette har ført til flere oppfølgere.
Gjennom 35 år har Mario reddet prinsesse Toadstool blitt reddet utallige ganger fra Bowser sitt fangeskap. At hun aldri lærer! Boswer har heller ikke skjønt at uansett hva han gjør, så klarer faktisk Mario å ta ham til slutt.
Det har vært mange flotte spilløyeblikk i Mario-serien, og jeg har vært så heldig å få følge den siden starten. Og selv om dette ikke er noen komplett historie om Mario, så skulle den dekke det meste av det jeg har vært borti. Mine favoritter blir nok Super Mario Bros. 3, Super Mario World, Super Mario Sunshine og Super Mario Odyssey. Hva? Ingen Mario 64? Til det har jeg nok spilt spillet for lite, men det vil nok endres når Super Mario 3D All-Stars kommer på Nintendo Switch.
Det er ingen tvil om at Shigeru Miyamoto har satt store spor i spillverden som en av de beste og mest kreative folkene i bransjen. Han har mange store spill på samvittigheten og i 35 år har Mario vært en del av våre spilliv og i bevisstheten til selv dem som ikke spiller. Så stor er faktisk Mario!
Aktuelle innlegg:
- Tilbakeblikk... The Legend of Zelda (79.1%)
- The Legend of Zelda på ulike konsoller (69.1%)
- Playstation er 20 år (68%)
- 15 år som spillblogger (66.1%)
- Donkey Kong Country er 20 år (61%)