Anmeldelse: Pac-Man (Gameboy, 1991/Virtual Console 3DS)
Pac-Man blei konvertet til en rekke formater og i 1991 var tiden kommer for Game Boy. Jeg har prøvd meg på Virtual Console versjonen på Nintendo 3DS som kom der i 2011.
Jeg var litt spent på hvordan Pac-Man ville fungere på Game Boy. Men det ser faktisk ut til å fungere greit. Oppløsningen på Game Boy er ikke høy nok til å få plass til hele labyrinter i Pac-Man. Så utviklerne har valgt å la brettet skrålle i alle fire retninger når Pac-Man beveger seg. På høyre side har du poengsum og highscore, samt liv du har igjen og frukt du har samlet.
Grafikken er tro mot originalen, stor og tydelig. Sånn er det i alle fall på Virtual Consol utgaven. På en original Game Boy vil jeg kanskje tro det blir litt blury når skjermen skråller, men det kan jeg ikke si for sikkert.
Spøkelsene i arkadeversjonen har jo hver sin farge, men siden Game Boy kun har fire gråtoner, blir jo dette vanskelig. Så i denne utgaven er alle spøkelser like, og det funker greit i denne håndholdte versjonen.
En artig finness på Virtual Console utgaven på 3DS, er at om du holder inne Select-knappen når du starter spillet, får du bildet av en original Game Boy og denne har også en 3D effekt, slik at spillbrettet synker inn i skjermen. Dette er en artig effekt som funker bra og gjør det hele litt kulere.
Alt i alt er dette en fin utgave av Pac-Man på Nintendo sin håndholdte.
Aktuelle innlegg: