Anmeldelse: Galaga (NES, 1988)
Galaga er et klassisk skytespill hvor du skal skyte på romvesener. Det var et arkadespill som kom i arkadehallene i 1981 og dukket opp på Famicom i Japan i 1985. Den veslige NES versjonen kom først tre år senere.
Jeg har ikke spilt Galaga så veldig mye på NES, men en god del i arkadeversjonen som kom på Xbox 360. Dee to utgavene skiller seg ikke så mye fra hverandre.
I Galaga styrer du et romskip som er nederst på skjermen og du kan bare bevege det til høyre og venstre. All spillingen foregår på en skjerm, noe som var veldig vanlig på mange av de første arkadespillene på tidlig 80-tall.
Spillet foregår i runder. Det betyr at fiendene dine kommer inn på skjermen og plasserer seg i et mønster før de begynner å fly litt rundt. Disse mønstrene varierer fra runde til runde. De blir litt mer kompliserte etter hvert i tillegg til at de også skyter mot deg. Etter en del runder, kommer det en bonus runde hvor du kan prøve å sanke mer poeng.
Du startet med tre liv, men kan opparbeide deg flere om du er god nok.
Grafikken er relativt enkel, men er veldig tett opp mot den originale arkadeutgaven. Mens den originale arkadeversjonen har poengsum på toppen av skjermen og antall liv og hvilken runde du er på nederst, vises denne informasjonen på høyre side i NES utgaven.
Lyden er enkel og musikken er svært lik original versjonen.
Galaga på NES fungerer veldig godt. Den er så og si lik arkadeversjonen. Det er gøy å spille og prøve å slå sin egen rekord, få en litt høyere poengsum for hver gang man spiller.
Tittel: Galaga Format: NES – Nintendo Entertainment System Utgitt: Japan – 15. februar 1985. USA – September 1988. Europa – 1988. Utvikler: Namco Utgiver: Bandai Sjanger: Shooter Antall spillere: 1-2 |


Aktuelle innlegg: