Anmeldelse: Taito Milestones (Nintendo Switch, 2022)
I samlingen Taito Milestones finner du hele 10 spill fra Taito som dekker en rekke forskjellige sjangere og som kom ut på 80-tallet. Denne spillsamlingen kommer på Nintendo Switch i digital og fysisk utgave 15. april. Anmelderkode er gitt av PR Hound.
Taito er et spillselskap med mange store og kjente titler som for eksempel Space Invaders og Bubble Bobble. Disse finner du ikke i Taito Milestones, men du finner en rekke andre kanskje mer eller mindre kjente titler. Det er det som er så fint med slike samlinger. Noen spill vil trolig være kjent for deg fra før av, mens andre blir et første bekjentskap.
Det artige med denne samling er å se den tekniske utviklen av arkadespill fra 1981, QIX, hvor det første spillet blei utgitt, til 1987, The Ninja Warriors, da det siste kom ut. Nå kan man kanskje ikke direkte sammenlikne spill fra forskjellige sjangere, men det er tydelig at de senere spillene i samlingen har mye bedre grafikk en de første. En fin historisk utvikling.
Det kan være lurt å sjekke om du har noen av spillene fra før. For sju av spillene kan du allerede kjøpe enkeltvis på eShop i serien Arcade Archives. Qix, Space Seeker og Chack’n Pop er ikke tilgjengelig som seperate titler på eShop.
Det er en ting jeg savner i Taito Milestones, nemlig informasjon. Den er fraværende i en hver form. På tittelskjermen til spillet får man kun presentert bilder av de 10 spillene man kan velge. Selv så enkel informasjon som årstallet spillet er gitt ut mangler. Tilsvarende spillsamlinger har gjerne litt enkel info om hvert spill som er med. Hadde jo vært fint å vite hvorfor nettopp disse 10 spillene er en milepæl i Taito sin historie. Det får vi ikke vite.
Spillene har online ranking, så du kan se hvordan du gjør det i forhold til andre spillere.
Til tross for noen mangler spesielt i forhold til informasjon om spillene, så er dette en grei samling med spill fra Taito. For min del noe kjent og en del ukjente spill. Så det har vært en fin spillopplevelse for min del. Favorittene er nok QIX, The FairyLand Story og The Ninja Warriors.
QIX (1981)
Dette spillet har jeg spilt en god del tidligere i en eller annen Amiga-utgave. Prinsippet for Qix er ganske enkelt, men det kan like vel fort føles litt vanskelig.
Spillet består av et stort tomt kvadrat som du skal prøve å fylle. Du styrer en prikk som tegner linjer og når du har lukket et området, er det ditt. Du må kunne overta 75% av brettet for å komme videre.
Selvsagt er det ikke så enkelt som dette. Du har en fiende, Qix, som beveger seg helt tilfeldig over skjermen som du selvsagt må unngå. I tillegg har du noen sprakende finender som beveger seg på strekene du har tegnet.
Min strategi er å lage mange mindre bokser for å fylle skjermen. Dette øker sjansen for å ikke bli tatt, innbiller jeg meg selv i alle fall.
Qix er et enkelt, men veldig underholdende og gøy spill.
Space Seeker (1981)
Følte dette spillet var litt forvirrende. Mulig det bare er meg. Du startet med et kart av en klode med en liten firkant du styrer rundt. Over deg er det satelitter og en type romfartøy som når du treffer går over i en første person skyter hvor du sitter inne i et fartøy og skal skyte på ting som kommer mot deg. På enkelte brett er også et sideskrollende skytespill.
Alpine Ski (1982)
Å stå på ski kan være gøy, i alle fall så lenge det ikke er for mange hindringer. I Alpine Ski gjelder det å kjøre løypa på raskeste tid. Men på veien ned fjellsiden er det både steiner, trær og islagte vann. Det dukker til og med opp andre løpere der! Det er både utfor, slalom og hopp.
Front Line (1982)
Du er en ensom soldat i dette spillet hvor du bør snike deg framover med god mulighet for å gjemme seg bak både busker og steiner. Det kommer fiender fra alle kanter. Du har både granater og skytevåpen tilgjengelig. Men jeg synes spillet er litt vanskelig. Mye på grunn av hvordan retning på skyting styres. Du må nemlig sette retning med høyrespak og skyte med en annen knappen.
Wild Western (1982)
I dette spillet rir du på hest og skal skyte på skurkene for å komme videre til neste brett. Men helt lett er det ikke. For midt på skjermen går det en toglinje som både er til hinder og nytte. Du kan gjemme deg bak toget slik at skurkene ikke skyter deg, samtidig kan du være uheldig at toget skygger skuddlinjen.
Litt klønete styring. Samme problem som i Front Line. Det føles litt kronglete.
Chack’n Pop (1983)
Dette er platformspill som foregår på en skjerm i larbyrintliknende brett. Du styrer en gul liten skapning som kan gå på både tak og vegger, og har mulighet til å kaste granater till både høyre og venstre for å ta fiendene. Dette gjøres med hver sine knapper. Du må ta alle fiende for å komme videre. Samtidig må du huske på at dette går på tid.
Elevator Action (1983)
Du er visst en agent ved navn Otto. Ditt oppdrag er å samle sammen dokumenter på din vei ned i en 30 etasjers bygning for så å komme til kjelleren. På din vei ned kan bruker du får det meste heisen, men kan også gå i trapper. Selvsagt er det andre personer i denne bygningen som prøver å hindre deg i å utføre ditt oppdrag.
The FairyLand Story (1985)
Spillet foregår på en skjerm og du er en heks som skal ta knerten på de fiende som dukker opp på brettene. Du kan skyte på fiende dine og de blir midlertidig til en kake. Kaka kan du skytes på nytt eller dyttes på ned fra platformer slik at de går i stykker eller eventuelt treffer andre fiender under som gir deg litt ekstra poeng.
Et ganske artig spill det her og spillet kan faktisk minne litt om Bubble Bobbles som kom året etter The FairlyLand Story. Mulig dette spillet var til innspirasjon?
Halley’s Comet (1986)
“Rescue the Earth from comets!” er beskjeden du får når du starter spillet. Og det er akkurat det spillet går ut på. Dette er en space-shooter hvor du styrer et romskip og skal skyte på det som kommer mot deg. Kometene flyr støtt og stadig overskjermen og ufo-liknende romskip kommer mot deg i ulike formasjoner. Det er også andre skip som dukker opp.
Jeg har alltid likt denne typen skytespill. Selv om jeg kanskje ikke er så god, er det artig å skyte mot det som kommer mot deg.
The Ninja Warriors (1987)
Dette er en spennende spill i samling og som raskt vil fange din oppmerksomhet. Men litt mer om det etter hvert.
The Ninja Warriors er et side-scrollende, type beat’em-up, spill hvor du beveger deg fra venstre mot høyere gjennom forskjellige områder som bakgater eller et flyplassområde. Figuren du styrer kan martial art og med deg har du en kniv og en type kastestjerne du kan bruke. Sistnevnte har du kun et begrenset antall av.
Fiendene dine kommer på løpende bånd, både fra høyere og venstre, og det er mer enn nok å gjøre. Til tider føler jeg at livende renner ut veldig fort, og kreditten du har tilgjengelig går fort. Det er utfordrende, men samtidig gøy.
Det du legger merke til med en gang, er at skjermen er ultra-bred. Så her måtte jeg sjekke opp litt og det viser seg at det originale arkadekabinettet besto av hele tre skjermer. Vil tro det så litt heftig ut i arkadehallen.
Aktuelle innlegg:
- Anmeldelse: Snow Bros. Nick & Tom Special (Nintendo Switch, 2022) (72.3%)
- Anmeldelse: Wonder Boy Collection (Nintendo Switch, 2022) (72.3%)
- Anmeldelse: Swords & Bones (Nintendo Switch, 2022) (65.1%)
- Anmeldelse: Boreal Tenebrae (Nintendo Switch, 2022) (65.1%)
- Anmeldelse: Space Invaders Invincible Collection (Nintendo Switch, 2021) (64.1%)