Anmeldelse: Boreal Tenebrae (Nintendo Switch, 2022)
Boreal Tenebrae kom på Nintendo Switch og Xbox One like før påske, nærmere bestemt 8. april. Spillet blei opprinnelig lansert på PC i 2020. Jeg har fått en anmelderkode av spillet Boreal Tenebrae til Nintendo Switch fra RedDeer.games.
Boreal Tenebrae er nok et veldig spesielt sted med merkelige energier som gjør nettopp spillet Boreal Tenebrae til en rar opplevelse.
Historien blir fortalt med forskjellige karakterer som må løse ulike mysterier for kanskje å komme til bunns i hva som skjer i Boreal Tenebrae. Et mord må løses, en søster må finnes og hva er det som egentlig skjer?
Det hele virker veldig surealistisk og jeg lurte flere ganger på hvor jeg er og hva jeg egentlig gjør her. Er dette en drøm eller er virkelighet, eller kanskje en alternativ virkelighet? Det er faktisk ikke så lett å vite og er akkurat det som gjør spillet spennende.
I en scene kan styrer du en jente, mens i neste et spøkelse som snakker med katter. Spørere enn dette blir det vel ikke.
Du vil finne forskjellige objekter som kan brukes for å løse ulike oppgaver i spillet og for å komme videre. Det er også kassetter rundt omkring som vil gi deg litt mer informasjon om det som skjer eller har skjedd.
Det finnes flere bokser og skjermer i spillet med statiskbilde (som snø når man i gamledager ikke finne inn en TV-kanal) som man kan komme inn i. Om dette er virkelighet eller noe annet, er kanskje ikke så lett å vite.
Grafisk er spillet veldig enkelt, samtidig visuelt spennende og som trekker deg tilbake til 90-tallet. Lyden er med på å gi deg den samme følelsen. Og videoklipp i VHS-utførelse er med på å underbygge det. Det samme er kameravinkelen som er statisk, slik at du da beveger deg rundt i bildet. Du kan velge å spille med 4:3-formatet for den ultimate retrofølelsen, selv foretrekker jeg 16:9.
Selv om jeg er veldig fascinert av grafikk, lyd og atmosfære, så ga jeg egentlig veldig fort opp å spille så mye. Boreal Tenebrae virker nemlig som et uferdig spill med mange feil som tok vekk min motivasjon til å spille.
Jeg gikk inn en bygning og gikk jeg litt for langt, kom jeg meg ikke ut igjen. Selv om jeg hørte at jeg gikk. Opplevde også at jeg når jeg undersøkte en ting nærmere og skulle tilbake, blei bildet værende på det jeg hadde sett, mens jeg hørte at jeg gikk i den tidligere scenen og teksten for ny scene dukket opp i gammelt bilde.
Ved loading av ny scene var skjermen av og til svart. Jeg kunne høre at jeg gikk, men for å få bilde måtte jeg komme inn i settings menyen.
Flere ganger måtte jeg hente inn autolagringa når jeg satte meg fast. Jeg håper det kommer en oppdatering som fikser alle feilene, for historien til spillet synes jeg er spennende, men slik det er nå, synes jeg ikke spillet er spillbart.
En liten video av en av feilene i spillet. Her blir bildet værende i en scene, mens du hører lyden av karakteren gå i en annen.
Aktuelle innlegg:
- Anmeldelse: Swords & Bones (Nintendo Switch, 2022) (86.1%)
- Anmeldelse: nOS - new Operation System (Nintendo Switch, 2023) (72.3%)
- Anmeldelse - Wonder Boy: Asha in Monster World (Nintendo Switch, 2021) (49.2%)
- Anmeldelse: Taito Milestones (Nintendo Switch, 2022) (49.2%)
- Anmeldelse: Snow Bros. Nick & Tom Special (Nintendo Switch, 2022) (49.2%)