Anmeldelse: Pinball Dreams (Commodore Amiga, 1992)

Det kan nok tenkes at flipperspill fikk et aldri så lite oppsving på begynnelsen av 90-tallet, i alle fall på hjemmedatamaskinene. Grunnen til det er at Digital Illusions (senere DICE) slapp Pinball Dreams på Amiga 13. mars 1992 og oppfølgeren Pinball Fantasies i august samme år.

Pinball Dreams (Commodore Amiga, 1992)

Jeg husker godt jeg spilte Pinball Dreams på PC hos en kamerat og syntes at dette var veldig gøy. Det er riktig nok oppfølgeren jeg har spilt mest. Men det kommer jeg tilbake til en annen gang.

Pinball Dreams består av fire forskjellige flippspillbrett; Ignition, Steel Wheel, Beat Box og Nightmare. Hvert brett med sitt tema og særpreg.

Det er kanskje to ting jeg husker som imponerte spillet den gang og som også gjør seg gjeldende i dag. Det ene er fysikken i spillet. Den er virkelig god. Ballen beveger seg veldig naturtro i den den fyker over brettet på skjermen. Fra du skyter den med flipperen og den treffer sidevegger eller fjær, så virker dette veldig ekte. Den buede banen virker også ganske ekte.

Den andre tingen som imponerer, er hvor godt grafikken flytter. Spesielt når ballen spretter raskt opp eller ned, så følger skjermen med uten noen form for hakking.

Gode poengsummer fåes ved å kombinere treff på ulike elementer. Får du inn noen loops etter hverandre, bygges det gjerne opp en bonus som gir betraktelig mer poeng enn om du bare tok en runde. Så her gjelder det å time trykket på flipperen.

Det er også mulig å “dytte” litt på de digitalene flipperspillene ved å trykke på mellomromstasten. Men er du for ivrig blir det en tilt og spillet er over.

Pinball Dreams fikk god omtale og kom også på blant annet Game Boy, Game Gear og senere PSP. Spillet holder seg også veldig godt 30 år senere.

Ignition

Temaet for dette brettet kan nok betegnes som romfart. En rakett midt på brettet.

Dette er et ganske enkelt brett uten de store elementene. Du har loopen på toppen av brettet som kula fyker i når du starter, ellers er det bare noen enkle elemeneter.

Ved å treffe forskjellige brytere på brettet kan du samle bokstaver og når du har samlet en rekke på det aktuelle stedet, så får du litt ekstra poeng.

Lydeffekter og musikk har et typisk preg av det man vil assossiere med å være i verdensrommet.

Pinball Dreams (Commodore Amiga, 1992)

Steel Wheel

Denne banen har et western tema og er en mer avansert bane. Her har det kommet inn en ekstra loop i tillegg til fjør som på den forrige banen. I tillegg kan kulen også passere under denne loppen. Dette er nok et litt mer spennende brett enn det første.

Også her samler du opp forskjellige bonuser som gir deg høyere poengsum.

Du får samlinger av hest og tog lyder for å understreke temaet. Musikken er den mest lystige i spillet og veldif feel good.

Pinball Dreams (Commodore Amiga, 1992)

Beat Box

Her er det musikk som er tema. Og brettet er mer avansert enn det forrige. Flere veier som foregår i andre etasje og dermed også mer plass for kula å bevege seg under forskjellige elementer. Her skal du på en måte klatre på de amerikanske hitlistene.

Dette er nok mitt favoritt brett i Pinball Dreams.

Det er stort sett rytme som går igjen i musikken og kanskje ikke så mye på melodi-siden. Masse samplinger som spilles når du treffer diverse.

Pinball Dreams (Commodore Amiga, 1992)

Nightmare

I dette brettet tar manturen til kirkegården. Og har du øynene med deg, ser du har dette brettet heter Nightmare, men er det eneste brettet som har noen annet skrevet på seg. Her står det nemlig Graveyard.

Dette er nok et brett med samme kompleksitet som i Steel Wheel og har en litt mørkere feeling enn de forrige brettene.

Musikken og lydeffektene er veldig klassiske grøsser-skrekk sjangeren som understreker temaet i dette brettet.

Pinball Dreams (Commodore Amiga, 1992)

Pinball Dreams (Commodore Amiga, 1992)
Retrogamer nr. 230 tar en titt på Pinball Dreams.

Legg igjen kommentar

%d bloggers like this: