Anmeldelse: Over Horizon X Steel Empire (Nintendo Switch, 2024)
I midten av juli kom en liten shoot’em up spillsamling på Nintendo Switch og PlayStation 4. Over Horizon X Steel Empire inneholder tre spill; Over Horizon X for NES, og Steel Empire for Mega Drive og Game Boy Advance. Jeg har testet spillet på Nintendo Switch.
Anmelderkode er levert av PR Hound.
Jeg har vel et helt greit forhold til shoot’em ups. Men synes kanskje denne sjangeren lett kan bli litt hektisk med tanke på at fiende skyter fra alle kanter på en gang. Det er mulig å oppgradere våpenen dine i alle spillene i denne samlingen, men selv da kan det bli mer enn nok for meg å holde på med. Heldigvis for meg har utviklerne lagt til enda en ting som gjør at jeg kan komme lenger i spillet enn uten dette trikset.
Over Horizon kom ut ekslusivt i Japan på Famicom i 1991 og så vidt jeg har forstått, svært begrenset utbredelse på NES her i Europa. Dette er et shoot’em up spill som på mange måter kan minne om R-Type som jeg i sin tid spilte en del.
Grafikken er veldig flott og synes det er en flott flyt i skrollingen. Her er det flere lag med bakrunn som du både flyr foran og bak. Den er detaljert og fin. Fiendeskipene går fra de små til stor størrelse. Også disse har flotte detaljer. Det er god bruk av NES sin fargepalett.
Musikken en veldig bra. Jeg liker den klassiske 8-bit lyden og musikken har at slags futuristisk verdensrom-tema.
Steel Empire kom på Mega Drive i 1992 og en remake på Game Boy Advance i 2004. Mens fiendene dine virker veldig moderne, så er ikke du det. Du kan velge å spille som et propellfly eller en luftskip. Kanskje ikke det typiske i et shoot’em up spill. Men det funker.
Generelt for begge versjonene, så er grafikken stor og detaljert. Dette gjelder både bakgrunn, deg som spiller og fiender. Mega Drive har kanskje litt mer liv i bakgrunnen med blant annet oppoverbakker, mens tilsvarende sted på GBA er flatt. Mega Drive har gått for en mørkere fargepalett, mens GBA er relativt lys. Noe jeg foretrekker.
Musikken på Mega Drive er typisk for konsollen og fungerer bra. På GBA synes jeg musikken virker litt tynn og drukner noe i lydeffektene.
Det begge disse spillene har til felles, er at du kan skyte både forover i flyretningen og bakover. Det betyr selvfølgelig at fiende kan komme fra venstre side også, noe som kan bety at du i perioder kan få mye å holde på med.
Det som er veldig fint med slike spillsamlinger er at utviklerne gjerne legger til nye og praktiske funksjoner til de gamle spillene. Det har ININ også gjort her. Hvis du vil, kan du spille spillene slik de var tenkt, uten juks, kalt Challenge Mode i spillet. Heldigvis kan du også forandre på dette om du velger Standard Mode. Du kan blant annet velge å ha evig liv, fyllt opp av ammunisjon eller være usynlig. Du kan spole tilbake om du gjør feil eller lagre spillet der du er kommet.
Du har også mulighet til å endre på effekter som å legge til CRT- eller LCD-filter.
Om du liker shoot’em ups eller har lyst til å utforske denne sjangeren, er Over Horizon X Steel Empire en fin spillsamling. Her får du to, eller egentlig tre spill (eller fem om du regner med de japanske utgavene). Du kan utfordre seg selv med å spille spillene slik de var den gang, eller ty til den mer moderne varianten. Noe jeg gjorde. For det kan bli virkelig hektisk og jeg kan ikke skjønne hvordan jeg skulle klart å komme meg noe særlig videre uten å ha tilgang på evig liv.
Aktuelle innlegg:
- Anmeldelse: Taito Milestones 3 (Nintendo Switch, 2024) (72.1%)
- Anmeldelse: Gleylancer (Nintendo Switch, 2021) (53.1%)
- Anmeldelse: Space Invaders Invincible Collection (Nintendo Switch, 2021) (50.4%)
- Anmeldelse: Space Invaders Forever (Nintendo Switch, 2020) (48.9%)
- Anmeldelse: Turrican Flashback (Nintendo Switch, 2021) (38.1%)