Anmeldelse: Dig Dug (arcade, 1982) [Xbox One]
Dig Dug er et av disse klassiske spillene fra 80-tallet. Det er er et spill jeg faktisk ikke har spilt så mye. Spillet passerte akkurat 40 år og kom ut i de japanske arkadehallene 20. Februar 1982. Dette er et av flere klassiskere fra Namco.
Dig Dug var et veldig populært spill i arkadene og gjorde også stor suksess på de forskjellige platformene spillet blei konvertert til. Jeg har prøvd arkadeutgaven av Dig Dug på Xbox One.
Spillet er i utgangspunktet satt opp enkelt. Det er en skjerm hvor alt skjer. Det er noen ferdig gravde ganger som dine fiender beveger seg i. Rundt om på brettet er det steiner som du kan grave under når du beveger deg rundt. Faller en stein i hodet på fienden er han ute av spillet.
Første gang jeg spilte på nytt nå, brukte jeg raskt opp steinene. Og tenkte hva gjør jeg nå? For etter en stund forandrer fiendene seg til øyne og beveger seg mot deg, uavhengig om det er gravd ganger der eller ikke. Litt småpanikk! Men på runde to fant jeg ut at ved å trykke på knappen kunne jeg blåse opp fiendene til de sprakk om jeg sto nærme nok. Det gjorde ting noe enklere.
Men om ting kanskje føles enklere, så kan det fort bli hektisk når gangene blir mange og det føles som at fiende bare flokker seg rundt deg.
Det er kanskje det som appelerer så godt ved gamle spill. De kan virke enkle, men det er noe ved dem som gjør at du bare må spille litt til. Prøve å få en litt bedre poengsum enn forrige gang.
Det blei et hyggelig gjensyn med Dig Dug for min del.
Aktuelle innlegg: