3DSanmeldelse-testFra arkivetNintendo

Fra arkivet: Anmeldelse – New Super Mario Bros. 2 (Nintendo 3DS, 2012)

New Super Mario Bros 3DS

Jeg har tidligere blogget om spill på et par andre blogger jeg har og tenkte det var greit å publisere dem her i serien Fra arkivet. Først ut er anmeldelse av New Super Mario Bros 3DS som blei publisert på frankeivind.net 28. august 2012.

Mario er tilbake i et nytt eventyr, eller kanskje man skal si ny jakt. Denne gangen er det i New Super Mario Bros. 2 for Nintendo 3DS.

Å nei, prinsessen er kidnappet

Historien er den samme gamle som i tidligere spill. Prinsesse Peach blir kidnappet av Bowser og det blir igjen Marios oppgave å finne henne. Men som så ofte før; “The princess is in another Castle“.

Det pleier jo å være greit med mynter i Mushroom Kingdom, men denne ganger er det ekstra mange av dem. Og målet er å samle 1 000 000. For å få til det, kan Mario benytte seg av Gold Flower som skyter gullildkuler og forvandler alle blokker og fiender til mynter. I tillegg vil enkelte myntblokker kunne forvandle seg til Gold Blockog denne setter seg så på hodet til Mario. Og jo mer Mario hopper og løper, jo mer penger kommer det. Det finnes også en Gold Ring som forvandler fiender til gullversjoner og som så spyr ut penger.

I NSMB2 er også Raccoon Mario fra SMB3 tilbake. En av mine favoritt power-ups fra det spillet.

Gjenspillverdi

De av oss som vokste opp i 8-bit tiden, husker at spillene – om det var Mario, Sonic eller Alex Kidd – måtte spilles i en spillsitting (om man da ikke tok sjansen på å la maskinen stå i pause over natten). Livene var begrenset, det samme gjaldt continue. Og ordet Save fantes ikke.

Om man ikke klarte spillet første gang, spilte man spillet på nytt, lærte nye knep og snarveier som gjorde at man til slutt klarte å runne spillerDette var en del av sjarmen med å spille spill før.

I dag kan man lagre et spill så og si når som helst. I NSMB2 er livene også nærmest ubegrenset, da det er svært lett å få samlet 100 penger til et nytt liv. Og dermed forsvinner litt av grunnen til at man skal spille spillet på nytt.

Men Nintendo har gjort noen grep for at man skal spille spillet på nytt. Det ene som også var å finne i forrige versjon av NSMB, er at det finnes tre gullmynter i gjemt i hver verden. Flere av verdene har også alternative utganger.

Så har man jo målet med å samle 1 000 000 gullmynter. I tillegg til å finne alle utgangene i de forskjellige verdenene.

Coin Rush

Idéen med Coin Rush er veldig god. Men synes gjennomføringa kunne vært gjort på en bedre måte.

Du spiller gjennom tre tilfeldige verdener i henholdsvis Mushroom Pack (world 1 og 2), Flower Pack (world 3 og 4) og Star Pack (world 5 og 6). Det gjelder å samle så mye penger som mulig og du har kun et liv.

Rekorden kan lagres og deles via StreetPass. Og det er her Nintendo har feilet på flere punkt. For det første burde det vært faste brett man spilte gjennom, slik at det blei likt for alle. I tillegg kunne man selvfølgelig hatt tilfeldige brett som nå.

Det andre problemet er at det bare en en rekord som lagres. Det burde vært en rekord for hver av Pack’ene. I tillegg til en rekord når du spiller som Mario og en som Raccoon Mario. Med Raccoon Mario kan du nemlig løpe gjennom fiende uten å tenke på at du skal dø.

Det tredje problemet er at det kun er StreetPass som brukes til deling av rekord. Selv i en stor by som Oslo, er det vanskelig å treffe mange tilfeldige folk med en 3DS. Derfor burde man kunne dele rekorden over internett, i alle fall med de personene du har på vennelisten din.

Dette er ikke et slakt

Nå kan det kanskje virke som at jeg slakter New Super Mario Bros. 2, men det gjør jeg altså ikke selv om jeg har noen kritiske bemerkninger.

Jeg liker NSMB2 godt. Det er lett å komme i gang, med mange gode og spennende brett. Med nye power-ups som gjør det meste til gull (og grønne skoger) er det morsomt å samle inn penger mot den store millionen.

Om du er Mario-fan vil du klart like dette spillet til tross for punktene jeg har nevnt.

Legg igjen kommentar